orm!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

    I mina ögon är dem jaguarer jag har haft lika lugna som påfågelciklider och jag förstår inte alls deras rykte från alla amerikanska internetsidor.
    Då hade jag å andra sidan inget par av jaguarerna det är nog skillnad då antar jag.
    Du har gjort samma obervationer som jag och alla andra jaguarägare här på forumet(gamla som nya), icke-lekande jaguarciklider är snälla som lamm. Typ. Lekande jaguarciklider kan däremot vara rejält besvärliga och jag gissar att det är deras aggression vid lek, uppvakning och parbildning som har gjort att de har fått den där i mitt tycke fullständigt felaktiga benämningen, "Mycket aggressiv".

    Som jag ser det så vore den den här benämningen betydligt mer korrekt:
    "Revirhävdande men relativt fredlig. Mycket aggressiv vid lek."

    Varje gång jag stoppar ner någon annan "på pappret" aggressiv ciklid i jaguarkaret så ser man tydligt hur snälla jaguarcikliderna verkligen är. Andra arter bråkar med bottenfiskarna och muckar med jaguarerna och är allmänt jobbiga, jaguarcikliderna är däremot lugna som "Tjuren Ferdinand på julafton" och lämnar alla andra fiskar helt och hållet i fred så länge de inte leker eller blir antastade. Bortsett från under leken så har jag aldrig sett mitt lekpar starta ett slagsmål, de försvarar sig bara, deras beteende är typiskt defensivt och då tycker jag att det är felaktigt att säga att arten är aggressiv.

    Detta är i alla fall min åsikt.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #17
      Jag har för övrigt gjort exakt samma observationer då det gäller lekparets syskon, lekparets avkomma och en annan jaguarciklid jag hade ett tag. Men jag kanske bara har haft en ruggig tur?...

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • mrgreed
        Användare
        • juli 2002
        • 494

        #18
        Ja dina observationer stämmer nog bra F1!
        Nu har dem i stort sett vänt och ut på hela akvariumet var tvungen att göra ett stort vattenbyte p.g.a kraftigt grummel av allt grävande.

        Zebracikliderna klarar sig fortfarande bra i sin lilla kruka och deras ägg på gång att kläckas just nu.
        Det är enbart deras suveräna teamwork som gör att det fortfarande går bra.

        Båda ställer sig och hotar Doviihanen med hanen närmast och sedan blixtsnabbt attackerar honan nånstans i stjärtfenan eller liknande.
        Ser ut som att Doviihanen funderar att vad fan vad det där:-)
        Doviina har inte alls samma temwork vid bråk det är antingen honan eller hanen som angriper.

        Antar att Doviina kommer leka när som helst äggläggningsröret är ute på honan så det borde bli en lek snart.
        Spännande fiskar måste jag säga tycker nog att Dovii hitills är dem fisk jag fastnat mest för av alla i mitt akvarieliv.

        En sak som skiljer dem mycket från andra stora ciklider jag har haft är att dem inte direkt kastar sig över maten.Så länge mina jaguarer var kvar fick dem inget alls för Jaguarerna är mina Doviis raka motsats.

        Med jaguarerna kunde jag hålla maten ovanför vattenytan och dem högg tag i biten ovanför vattnet.
        När det gäller mina Dovii låter dem maten (räkmix) sjunka mot botten
        För att sedan sakta glida fram och snofsa i sig det.
        Spännande fisk är det i.a.f som jag tror jag kommer ha kvar länge.

        Ståtligare grymmare och kraftfullare fisk får man leta efter.
        Jag har fastnat till 100% för Dovii.
        Nu får man bara hoppas dem lekt till imorgon,tänker försöka dra upp minst en kull som jag ska försöka sprida så fler i Sverige får ta del av Dovii.
        Konstigt att inte såna här centraler är populärare och lättare att få tag på.

        Mvh
        Danne

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

          Konstigt att inte såna här centraler är populärare och lättare att få tag på.
          Jag har ingen som helst erfarenhet av doviin men min gissning är densamma som för jaguarcikliden, att historierna om dess aggression och dess fullvuxna storlek gör att många inte törs prova på den, doviin är ju dessutom ännu värre än jaguarcikliden på pappret och det gör väl tyvärr att den blir ännu mer impopulär. Det finns för övrigt ingen artbeskrivning på P. dovii varken här på NCS eller på zoopet.com. Mycket tråkigt.

          Men turligt nog så plitade jinnarparen ihop en artikel i ett gammalt(nåja, år 2000) ciklidblad som nu finns i artikelarkivet. Om du mot förmodan skulle ha missat detta...


          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • juli 2002
            • 494

            #20
            Läste artikeln av jinnarparen och den var intressant.
            Det är ju hans avkommor jag har köpt också och dem håller precis just nu håller på att lägga ägg:-)
            Det stämmer att dem är stora mycket större än zebraciklidernas som har kläckts.
            Spännande värre detta.

            Mvh
            Danne

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #21
              jinnarparen: Vore det inte läge för en ny artikel om P. dovii i ett framtida Ciklidblad? Jag tycker det.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #22
                Jag håller på med en artikel om dovii.
                Nu då jag sålde 3 st till Danne så har jag fått ett naturligt slut på artikeln då doviilivet har gått in i en ny fas i mitt akvarium.
                Jag skall göra mig av med ännu en doviitrippel. Det blir den lilla hanen med två honor som får söka lyckan hos någon annan.
                Sjlv kommer jag då har kvar 1 hane och 3 honor. Den hane som jag har kvar är "beta"hanen. "Alfa"hanen köpte Danne. Min hane är den ljusaste av de tre och får en väldigt vit grundfärg när han spänner upp sig. Dannes hane är mörkare och har mer metallicgrönt i sig. Jag har hitills inte sett några yngel från min hane trots att den för några veckor sedan lekte med 2 honor inom loppet av 3 dagar. I samma veva så fick alla fiskarna en rejäl släng av vitaprick. Det var väl detta som gjorde att honorna övergav sina ägg. De blev rejält tagna av sjukdomen. Låg på sidan under flera dagar. Dannes hane och den lilla honan han också köpte gick då samtidigt med yngel och var inte påverkade alls. Underligt, minst sagt.
                Fast de jagade väl bort parasiterna också, de tog drygt 1,5 m av karet som revir. Det var bara den stora Texascikliden (lägg märke till att jag inte skriver hanen, osäker på om det är en sådan) som fortfarande höll sin hörna mitt i deras revir.

                Hur går det för den lilla honan, Danne. Har hon lyckats ta en liten hörna?
                Kul att höra att de trivs. De verkar ju inte ha tagit någon skada av flygresan precis. Om ynglen sedan "försvinner" efter det att de kläcks så skall du inte bli allt för orolig. Föräldrarna till dessa lyckades trixa bort mig flera gånger. De verkade totalt ointresserade efter det att de små kläckts. De bara höll reviret. Såg aldrig att de tittade efter något i en håla eller så. Men efter en vecka så döck det upp frisimmande yngel.
                När hanen lekte med den lilla honan så gjorde de likadant men med skillnaden att jag hade sett var de lagt de små.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • mrgreed
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 494

                  #23
                  Den lilla honan fick det betydligt lugnare efter äggen var lagda.Dem har nu mer fullt upp att spänna för Zebracikliderna vilka ju har lekt 30 cm från deras kruka:-)
                  Den ensamma Dovii hona åker nu mest omkring och trakasserar min plectostomus så hon är på bättringsvägen.
                  Ska bli kul att se om hanen nu kommer att försöka leka med henne också.

                  Mvh
                  Danne

                  Kommentar

                  • Motaguensis
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 250

                    #24
                    Hey!

                    Kan dere ikke snakke om dette på Parachromis tråden Veldig intersant å lese og egentli hører jo det meste av snakket hjemme der
                    Preben

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #25
                      OLA LÅS DEN HÄR TRÅDEN!
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Ok, jag låser tråden eftersom orm vill att ormtråden blir låst. Fortsätt snacka på http://www.ciklid.org/forum/topic.as...5&whichpage=21
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        Arbetssätt...