Äntligen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #31
    den största trimacen är nog en bit över 10cm, den minsta kanske 5-6.

    alla andra arter är yngel så det blev lite jobbigt att de inte kunde gå i samma kar.
    fish r friend

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av orm

      alla andra arter är yngel så det blev lite jobbigt att de inte kunde gå i samma kar.
      Det eviga akvaristproblemet, för många intressanta arter och för lite plats eller för få akvarier.

      Själv kör jag "fisksoppa" i 222-litrarn just pga platsbristen, tanken är att jag ska fastna för någon av arterna och köra vidare med ett eller två par antingen i samma kar eller ett 540liters, allt beror på hur deras beteenden utvecklar sig och hur platskrävande firrarna är osv.
      Men hade jag haft mer plats så hade jag gärna fortsatt med alla arterna då jag tycker att samtliga arter har några kvaliteter som jag gillar. Förhoppningsvis så lugnar jaggorna ner sig även vid leken ju större de blir så till slut så kanske något annat ciklidpar kan dela kar med dem... kanske.

      Det är väl det här som är det största problemet med centralamerikanarna, att de blir så stora, samt att de är så okompatibla med andra arter. Ibland avundas man verkligen enkelheten med många av malawiarterna där det största problemet ibland verkar vara att hitta rätt färgkombination... Inget illa menat.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #33
        Orm: Var beställde du fiskarna ifrån?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #34
          jeff rapps: www.tangledupincichlids.com
          fish r friend

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #35
            Måste säga att han hade udda colorering på sina Tomocichla Asfraci, skulle vara intressant och veta vad han matar dom med.

            Har själv en Tomocichla och den ser helt annorlunda ut , även dom andra som jag haft som i och för sig skilt en hel del i färgen har inte ens liknat hans fiskar.

            Mycket intressant !

            Mvh Jari

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #36
              http://is-a-ninja.com/fish/trimac/Dscn2489.jpg var ju helt makalös. I det fallet ser man tydligt att det inte är överdrivet med kontrast och "unsharp mask" (vilket jag fortfarande tror att Raps kör.

              Jag håller helt med dig Orm att färgerna är, om inte oväsentliga så åtminstone mindre viktiga. Det är just därför jag tycker att den typen av "intensifiering" är helt onödig. Sen så måste ni sluta svamla om att blixten tvättar ur färgerna. Det är ingen skillnad på blixt eller fast belysning (förutom styrkan), det handlar BARA om ljusets infallsvinkel.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                Sen så måste ni sluta svamla om att blixten tvättar ur färgerna. Det är ingen skillnad på blixt eller fast belysning (förutom styrkan), det handlar BARA om ljusets infallsvinkel.
                Tvättar ur färgerna kanske är fel formulering men blixten verkar i alla fall påverka färgerna på något sätt, i alla fall om man använder den inbyggda blixten.
                Här är två bilder på en av mina nicaraguense-hanar. Blixt.


                Här är samma fisk i två andra bilder. Utan blixt.



                Färgmässigt så är det VÄLDIGT stor skillnad på dessa bilder, mycket har säkert att göra med att min kamera är kass men jag tror också att blixten rent generellt påverkar färgerna en hel del, antingen pga en annan infallsvinkel av ljuset eller också att själva färgspektrat(eller vad det nu heter) för blixtens ljus är väldigt annorlunda mot lysrörsljuset.

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • april 2003
                  • 1888

                  #38
                  Vill bara säga att mina foton på Tomocichla är nog det närmaste man kan komma just den arten.
                  Kör med Aquarelle rör för närmaste trovärdighet, men Jeffs foton på denna art är intressanta ! då jag förstått att den kan skilja drastiskt beroende på mat.

                  I övrigt kan jag säga att den här arten är en mördare vad gäller egen art, har blivit av med 4 individer inbördes och som jag bedömt, har det inget med utrymme att göra.

                  Den här firren om den ser svaghet, då är den död !
                  Det är min efarenhet, aldrig sett någon liknande instinkt vad gäller konkurrenter inom samma sort.

                  Helt makalös vad gäller konkurrenter, när min hane förskte döda min Synspila hona så var det droppen, då blev den isolerad.

                  Nu har jag en sorts harmoni bestående av Synspila par och en hane Tomocichla, en hane Nigrofasciatus ooch en Pleco, det är allt.

                  Det är tufft det här med Centralamerikaner må du tro !

                  Kanske har jag för lite fisk?

                  Trodde inte man kunde befolka bort en Centralamerikans lynne? Kanske går ändå ?

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #39
                    Ursäkta mig, jag ska genast sluta tjata om foto i denna tråden efter detta. FI, som jag sade "Det handlar BARA om ljusets infallsvinkel". Du måste placera lampan och blixten på samma ställe för att kunna gör jämförelser.

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #40
                      Men om allt blir betydligt gulare, inte bara fiskarna utan även växterna, gruset, rötterna osv, då kan det väl inte bara handla om infallsvinkeln för blixtljuset? Är det inte möjligt att blixtens ljus framhäver helt andra färger än lysrören på samma sätt som att ett AquaGlo framhäver andra färger än ett SunGlo?
                      Bilderna jag postade är efterbehandlade då det gäller färgbalansen, direkt ur kameran så är allt väldigt väldigt gult.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #41
                        Jisses vilken vacker Fenestratus det var på Jeff rapps länken!

                        Vad står "Escondido" för ?, Är det inte den vanliga Carpinten eller?

                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          #42
                          "escondido" är floden/fångstplatsen för dessa carpinte tror jag. det är enligt amerikanarna en överlägset vacker carpinte med mer färg än de andra varianterna.
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #43
                            Ok ,intressant!

                            Se till nu att du får lek på " escondidon " ; ].

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #44
                              Detta inlägg är lite flummigt och bidrar inte med nåt, men ändå:
                              Sitter här dimmig efter middagen, och och inväntar kaffe med cognac (så ge mig lite spelrum!). Jag är otroligt avundsjuk på orm, jinnarparen m.m. Kan knappt föreställa mig spänningen, när man packar upp en sådan sändning från USA.
                              Det är såndana här händelser här som ger mig kickar att fördjupa ciklidhobbyn. Jag är så pass gammal, så att jag vett att inse hur underbart internet är, tänk att hur det var förr när man satt isolerad med sin hobby! Det är så här ciklidforum skall vara "smalt" och en aning nördigt.
                              Lycka till med era nya firrar!
                              oops, nu kommer cognacen...
                              Anders L

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #45
                                Jag kan bara hålla med dig anli, internet har verkligen tagit akvariehobbyn till en helt annan nivå än tidigare. Länge leve internet! =D

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...