Brasiliensis-lek?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • preske
    Användare
    • september 2003
    • 77

    Brasiliensis-lek?!

    Jo, åsså en fråga ang. G. Brasiliensis.

    Jag har tre st, två ter sig till varandra, uppvaktar 12h/dag gräver en STOR grop och har gjort så här i ca 2v. Det skulle bli deras första lek om det sker. Hur länge kan detta ta, ngn med erfarenhet av detta? Och vad anses vara det perfekta substratet?

    Fredrik
    275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

    55L Scleromystax Barbatus 2+4
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Lekförberedelserna kan ta lång tid första gången, eftersom de är oerfarna. Se´n när de är mer erfarna kan det gå på ett par dagar. Jag har haft brasiliensis förr som har lekt, och har två små nu, som jag väntar på ska leka första gången. De kan vara svåra att para ihop, och som alltid är det bäst att låta ett antal ungdjur välja partner själva.

    Det bästa substratet för alla Geophagus är fin sand, eftersom de är jordätare (Geophagus betyder jordätare), Det vill säga de silar sanden i munnen efter mat, och det blir jobbigt för dem, och de kan till och med skada munnen, om gruset är för grovt. Om du med substrat menar leksubstratet, så är nog släta stenar bäst för brasiliensis, även om de lägger äggen på vad som finns tillgängligt, inom rimliga gränser, trärötter och dylikt.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • preske
      Användare
      • september 2003
      • 77

      #3
      Nu har de lekt. Men istället för att väljen en flat sten så tog de malarnas lekgrotta! Ska bli skoj att observera framöver.
      275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

      55L Scleromystax Barbatus 2+4

      Kommentar

      • ossism
        Användare
        • augusti 2003
        • 108

        #4
        brasiliensis lever inte bara över sandbotten.
        1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

        Kommentar

        Arbetssätt...