Kan man repa glaset med rakblad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #16
    Utan att vi gör en avhandling på olika materias hårdhet så kan man väl konstatera att rakblad är ett riskabelt verktyg när det gäller repfria glas.

    Jag rekommenderar " Mag-float" , dom har kraftiga magneter och glasvänligt material.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Hejsan

      Igår så testade jag om jag klarade av att repa flera olika glas med ett nytt rakblad. Det var helt omöjligt och det spelade ingen roll att jag tog i. Sedan testade jag om glas repade rakbladet. Det gjorde det inte! Rakbladet repade med lätthet järn däremot. Det tyder på att rakbad och glas är ungefär lika hårt. Nu testade jag inte det den här gången men jag vet att kisel/kvarts (som vårt grus innehåller) repar glas och man behöver endast ett mycket lätt tryck. Jag blev faktiskt förvånad över att glas inte repade rakbladet trots idoga försök. Det kanske inte är så riskfritt. Man kan ju alltid testa någonstans där det inte spelar roll (botten) om man är osäker. Förtfarande håller jag fast vid att grus är den största boven och att risken för att grus fastnar i rakbladet är liten.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #18
        Hej
        Se upp med "björntunga" (vet ej vad den kallas i butikerna i Sve, den säljs för att tvätta kastruller o dyl med). Fast den är grön och ser ut att vara av plast eller dyl mjukt material så repar den glas utav bara den. Så försök inte putsa alger av glas med sådana. (Däremot tror jag man vågar tvätta stenar med den.)

        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #19
          Misstänker att "björntunga" är ngt i stil med "Scotch-brite".
          Är det så, så finns det en variant med vit skrubbyta som funkar bra.

          Kommentar

          Arbetssätt...