YES!! Jag har fåt tag i en lokal..MEN...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    YES!! Jag har fåt tag i en lokal..MEN...

    Jag har precis fått reda på att jag kan hyra en billig källarlokal med tillgång til el och vattentillförsel, MEN det finns ett problem, nämligen den att det inte finns någon brunn, däremot finns det en toalett i närheten.

    Är det någon som vet om det är ok att dra ut allt vatten dit Självklart förstår jag att jag då måste ha alla karen över toalettens vattenlinje, eller kan man trycka ner en "specialslang" i toaletten som man endast kopplar på sista biten använder då man tömmer vatten?

    Tips tack! Jag måste tacka JA / NEJ till lokalen inom någon dag.

    Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Tja !

    Har du någon polare som är rörmokare så kan han nog fixa det. Ett alternativ är ju att skarva på en koppling på vattenledningen till toaletten, eller har jag fattat fel ang vattenförseln? Tömma vatten i toaletten borde inte vara ngt problem skulle jag tro.

    Du får snacka med en rörkrökare om alternativ, det är nog det bästa.

    Lycka till.

    MVH
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Om jag förstår det rätt så skall det inte vara några problem att tömma de nedesta karen till toalettvattnets nivå. Detta innebär ju att det kan bli problem att lyfta karen ifall de skall flyttas men om de är stationära där och man bara skall byta 30-50% av måste det väl vara ok??

      Saludos,
      Zaphi
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        annars är det väll bara å pumpa ut resten av vattnet med ett powerhead kopplat till slang.
        fish r friend

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Ok, fräckt! Då skall jag tacka ja, till detta jätteprojekt och skriva på kontraktet idag. Jag kommer säkert ha mycket frågor framöver om tips om att starta en akvarielokal...

          Saludos,
          Zaphi
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            jag e lite avis på dig :-)

            nån som vet hur man letar efter källarlokaler som är till uthyrning?
            fish r friend

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              nån som vet hur man letar efter källarlokaler som är till uthyrning?

              Fråga disponenten i Ditt husbolag, det gjorde jag (fast det heter visst vicevärd eller nåt sånt på Sverigesvenska). Jag hade tur, det fanns en lagom skrubb i huset vi bor i. Men disponenterna har ofta flera husbolag och kan således även ha nåt lämligt i nåt närliggande hus.

              Jag har också bara toalett, ingen golvbrunn. Jag har ställt en plastbytta bredvid toalettskålen och monterat en bit tjock plastslang genom vilken vattnet kan rinna från plastbyttan ner i toaletten. När jag tömmer akvarier låter jag vattnet rinna via denna bytta, då avskiljs eventuell sand. Rekommenderar detta, det är inte kul om toaletten blir täppt.

              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Loket65
                Användare
                • september 2003
                • 176

                #8
                Ett bra tips är annars att använda en sån liten pump som man kan koppla till en borrmaskin, för att pumpa ur vattnet ur karen. De är billiga och funkar bra. Finns på Claes Ohlsson för 89 spänn (sök på vattenpump på deras sida.) Har inte testat deras, men har en liknande.
                Den som äter lever får sej
                *Magnus*

                http://www.orumsnygard.se

                Kommentar

                • ossism
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 108

                  #9
                  har du handfat? isåfall kan du såga av avloppsröret och stoppa i en T-koppling emellan, som du sedan kan plugga med ett lock som du kan köpa på samma ställe som T-kopplingen. när du byter vatten så tar du bort locket och stoppar i slangen. biterna du behöver kostar 100kr. jag fick också tag på lokal för en månad sen ungefär. jag håller på och drar avloppskanaler runt hela lokalen för att slippa långa slangar. den längsta slangen jag behöver för tömning är 90cm lång och drygt 3cm i diameter.
                  1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                  Kommentar

                  • syrolis
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 19

                    #10
                    låter kul med egen lokal...
                    Men vad kostar en källarlokal i hyra?
                    Naturligtvis förstår jag att inte alla lokaler kostar lika beroende på stad, läge och storlek tex men på ett ungefär...

                    Själv har jag inte plats hemma och husets golv orkar inte med några stora och/eller många små kar.
                    Det skulle vara väldigt roligt att hyra en lokal om man visste att man kanske skulle ha råd.

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Lokalen kostar 450kr / månad (vilket nog kan anses som jädrigt billigt i GBG för 16 kv), och då skall el och vatten ingå, vilket ju låter jädrigt konstigt, kanske kommer de på detta efter några månader

                      Saludos,
                      Zaphi
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Vannar
                        Användare
                        • april 2002
                        • 339

                        #12
                        Finns två vägar att gå, det ena är att fräsa ner ett rör i govet (koppla ihop med toaavloppet) som jag antar är betong och bygga ett golvalvlopp i mitten på lokalen eller där man nu vill ha det, men det är ju ett projekt och man kanske måste anlita nån. Men långsiktigt så är det nog det bästa.

                        Annars är det väl bara att lyfta bort toalettfan och använda hålet som brunn för jag antar att du ändå inte kan skita i den om du har en slang nedkörd i toaletten.
                        / Jonas Vannar

                        Kommentar

                        • syrolis
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 19

                          #13
                          Åh...då kanske jag också kan börja drömma om större kar... 750 liters Malawi och ett par 100 liters på höjden, några mindre spottkar...
                          Fler ciklider...lite sydamerika igen kanske?
                          Hm, har en känsla av att maken kommer få spader!

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • juli 2004
                            • 428

                            #14
                            Har du bara akvariet högre en toalett stolen så ska det inte vara några problem att tömma
                            /Lasse

                            Kommentar

                            Arbetssätt...