Förslag på viktoriaciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Förslag på viktoriaciklider?

    Nu när vi haft en så het viktoriasjön-debatt skulle jag gärna vilja veta vad ni har för förslag på arter som man kan ha i ett 375l kar.
    Några som fungerar bra ihop och inte "blandar" sig.
    Har ni några förslag?
    Mvh
    Robin
  • marre
    Användare
    • oktober 2003
    • 71

    #2
    hejsan
    Jag har en art som heter haplochromis obliquidens. En rolig och snygg fisk när hannen färgar ut så är den bara för snygg, mina har även fått yngel . Finns bilder på min sida:
    http://medlem.spray.se/ciklidakvarium/ bilden ligger på "info om ciklidarter"
    MVh Maria
    marre

    Kommentar

    • martinrw
      Användare
      • maj 2003
      • 58

      #3
      Haplochromis obliquidens har aldrig exporterats från sjön.
      Den arten du troligtvis har går också ofta under namnet H.sp."thick skin".
      Det vanligaste och kanske minst inkorrekta handelsnamnet är H. sp."ch 44".

      MvH Martin

      Massor av malawi

      Kommentar

      • marre
        Användare
        • oktober 2003
        • 71

        #4
        Hejsan
        Du har helt rätt det stod på engelska där jag läst om den och var nog lite för snabb =). Det stod haplochromis sp.44
        Tack för att du påpekade det.
        MVh Maria
        marre

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          Astatotilapia nubila är ju jekligt cool. den är iofs väldigt utspridd i flera sjöar/floder så den kanske inte kan klassas som riktig viktoria-ciklid.
          fish r friend

          Kommentar

          • Gimpan
            Användare
            • augusti 2003
            • 183

            #6
            Den såkallade "viktoria zebran" är väl lättast att hitta men du kan då få i stort sett 3 olika arter. Dom 2 vanligaste under det namnet är just ch 44 och nyererei...nubila kan du oxå få tag i på välsorterat ställe. Se upp bara så inte fisken är sjuk, köp inte några magra stackare som då antagligen är sjuka utan se efter stora starka exemplar. Titta speciellt efter små svarta pigmentsprickar då det kan förekomma hos viktoria och då ska du inte köpa dom...ingen i det akvariet.
            Mvh
            JimmY CasH

            En "Viktoria" tack!

            Kommentar

            Arbetssätt...