Aulonocranus dewindti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Aulonocranus dewindti

    Haj
    Har ni någonsin sett några Aulonocranus Dewindti i någon affär?

    Jag är intresserad av denna tanganyikasjöns Aulonocara.

    Jag vet att Jan på Maswa.dk i köpenhamn(Danmark) skall få in viltfångade med nästa sändning men eftersom jag inte har plats till några Aulonocranus än så hade jag tänkt att försöka höra efter vart det finns odlade firrar. Det verkar inte vara så många som har dessa firrar här i Sverige.

    Jag hade i så fall tänkt ha dem med ngn sandlekare typ Xenotilapia och någon cyprichromis leptosoma. Detta projekt kommer att läggas längre fram eftersom jag känner att för att kunna hålla dessa vackra firrar behöver man minst ett 540. Eftersom jag just nu inte har hjärta att kasta ut någon Tropheus så får jag vänta tills jag får mer plats och fler akvarium.

    Så just nu skall jag försöka få tag på så mycket information som möjligt för att kunna hålla dessa vackra firrar i en förhoppningsvis snar framtid.

    tackar på förhand/
    Mvh Jonas (snart både tropheus och sandlekar-beroende)
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2






    http://www.cichlidnetwork.com/tanpho.htm (Bilder)

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      man tackar. vet någon om det finns folk här i sverige som har dessa firrar?
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Hejsan
        Jag har haft dewindti tidigare och har nu nyligen skaffat några stycken till mitt arbete. Jag arbetar som biologilärare och vi har dem i ett sandakvarium, som egentligen inte är så stort (125x60x60),tillsammans med snäcklekare och Cyprichromis.

        Mina tidigare erfarenheter av dem är mycket goda. De är lite tuffare än vad de kanske ser ut. Inte så att de är aggressiva precis, men de är inte alls lika ynkliga som man kan tro. De bygger enormt välgjorda sandbon och de jag hade tidigare hade alltid ett bo igång. Jag tror nog att det kan vara bra att hålla dem i en liten grupp med några hanar (3-4st?). Mina tidigare fiskar slogs egentligen aldrig, men de färgade ut betydligt bättre med lite konkurrens av andra hanar.

        Våra nuvarande fiskar är ej utfärgade ännu, men de äter och verkar må bra. Maten de får är frusen artemia och räkmix. Av de tio firrar jag bad Akvarium Atlantis, Umeå, ta hem överlevde sju resan från Tjeckien (där de odlats). En dog i butiken och en sögs in i ett filter, pga en klantig akvarist (=jag själv). De är nog ganska känsliga vid transporter, men när de väl är på plats så är de ganska tåliga.

        Lycka till med dina dewindtiplaner. Det är otroligt fina fiskar!

        /Ola Sjödin

        Kommentar

        Arbetssätt...