Tips på rolig dvärgciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper2
    Användare
    • oktober 2003
    • 49

    Tips på rolig dvärgciklid

    Hej!

    Jag har mest sysslat med tanganyikaciklider tidigare men skall nu införskaffa några trevliga dvärgciklider till ett växtakvarium. De skall vara vackra, intressanta och goda föräldrar. Tips?
  • Magnus W
    Användare
    • april 2003
    • 101

    #2
    Om du har ett tillräckligt stort akvarium, en meter eller längre, så föreslår jag Bågfenscikliden Nannacara anomala.
    Den har tydlig könsskillnad, är snygg och inte så svårodlad. Men om akvariet är för litet så kommer honan att spöa upp hanen med besked när rommen är lagd. Före romläggningen och efter kläckningen är allt frid och fröjd.

    --MW

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • juli 2003
      • 44

      #3
      Finns massa intresanta dvärgciklider. Har du inte haft några dvärciklider förr kan du ju testa med Fjärilsciklid eller palletciklid.
      skulle du vilja testa något lite mer komplicerat skulle jag kunna rekomendera Apistogramma Agazisi

      Lycka till Mvh Malawi-victor

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Har jag fel eller ? asså palletciklid är väll ingen dvärgciklid?

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • januari 2003
          • 638

          #5
          Hej

          Jo, palettcikliden räknas till dvärgcikliderna, då den inte blir större än ca 10 cm. Någon Nanochromis skulle kunna gå. Transvestitus t.ex, men den är tyvärr ovanlig och dyr. Men nudiceps är billigare. Kurvcikliden och dess släkting Laetacara dorsiger är också intressanta.

          MVH Micke
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • Jolo
            Användare
            • september 2003
            • 35

            #6
            Jesper i din fråga som du lagt under sydamerika utgår jag från att du vill hålla fiskar därifrån! Annars finns ju möjligheten till ett västafrikanskt, med växter och lite kraftigare strömning.

            På den amerikanska sidan skulle jag vilja rekommendera Mikrogeophagus altispinosus och Apistogramma borellii. De kan du ha tillsammans om baljan inte är för liten.

            Du vet säkert redan att de mindre cikliderna anses svåra och det med rätta. En del tar bara levandefoder och andra blir ängsliga och drar sig undan. Det gäller att inte snåla med rötter och växter. Allt för livlig vattencirkulation stressar många av dessa fiskar. En utmaning är det dock för en sann akvarist......

            Kommentar

            • Koma

              #7
              Kika på Apistogramma panduro.

              Kommentar

              • diskus-ante

                #8
                Nyckelhålscikliden den är väll ganska simpel men intressant.

                Kommentar

                Arbetssätt...