Färgvarianter av T. kiriza?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #16
    Ursprungligen postat av deelay
    ist för?
    Mix på ärtor och räkor. ca 65/35
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • ciklidjorgen
      Användare
      • september 2006
      • 32

      #17
      Ursprungligen postat av ozric
      Mix på ärtor och räkor. ca 65/35
      jag kör 70 30 men när jag kör tigerräkor 45-55 så ozric om du hittar tigerräkor till bra pris så är det 0% astaxantin så då kan deeley snacka om skal som innehåller astaxantin för tigerräkor är vita även när dom är kokta svara på denna deeley mvh ciklidjorgen
      allt jag säger är min egen åsikt jag har mer än 35 års erfarnhet att hålla malawi o tanganyika så jag har haft det mesta till 85% VF

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #18
        Skulle jag hitta Tigerräkor till bra pris skulle jag inte dela med mig till mina fiskar!
        Är det inte dessa som e helt sjukt miljövidrigt odlade?? Kanske va Scampi?
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Ursprungligen postat av ciklidjorgen
          både jag o nej för det mesta använder jag vita tigerräkor när dom säljer dom billigt (kort datum)men 1 par gånger om året använder jag vanliga räkor mvh ciklidjorgen
          K så då får dom iaf garanterat astaxanthin en viss del av året?=)=)

          Tigerräkor... skövlas det inte otroligt med mangrove för att odla dom? har för mig jag läst nått om det.

          Jag ska kolla upp hur det ligger till med tigern och astaxanthin... =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • ciklidjorgen
            Användare
            • september 2006
            • 32

            #20
            kiriza

            Ursprungligen postat av ozric
            Skulle jag hitta Tigerräkor till bra pris skulle jag inte dela med mig till mina fiskar!
            Är det inte dessa som e helt sjukt miljövidrigt odlade?? Kanske va Scampi?
            hej jo vissa är miljövidrigt odlade men dom du köper på ica är imorterade VF ibland kanon kvalite vill ingen ha dom då säljer dom till kanon pris då är hållbarheten typ 1-2 dagar kanon att göra räkmix på det finns även några andra vita räkor som säljs jag kan inte namnet på dom men ner på ica o kolla det finns massor mvh ciklidjorgen
            allt jag säger är min egen åsikt jag har mer än 35 års erfarnhet att hålla malawi o tanganyika så jag har haft det mesta till 85% VF

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              #21
              Ursprungligen postat av deelay
              Gissa varför Räkan blir röd när den kokas, jag gissar på att dom du använder är röda i skalet? =)
              __________________________________________________ _______________
              Citat från http://www.jehmco.com/html/powders__..._plankton.html

              "Natural forms of astaxanthin are found in crustaceans such as Krill, Plankton and Shrimp"

              __________________________________________________ ______________
              Citat från http://www.gfa.se/Skaldjurspigmentering.htm

              "Färgen hos skaldjur är först och främst beroende på närvaron av pigment som kallas karotenoider Dessa finns i både kött och skal. Det vanligaste pigmentet är astaxanthin, som är helt rött. Detta pigment ger laxen dess röda färg eftersom pigmentet inlagras i laxköttet. När pigmentet kombineras ihop med olika proteiner så kan det bilda olika färger. Vissa kombinationer kan ge upphov till blå färger så att skalet blir blått. Andra proteiner kan kombineras med astaxanthin och bilda gröna färger i skaldjurens rom och ägg"
              Vad skall man säga! Under min utbildning inom resturangbranchen hade jag förmånen att ha praktik på bla. en båt som fångade räkor. och till viss del är det rätt ang dom artiklar du hänvisar till men med ett litet undan tag. Nordhavsräkan e röd redan vid fångst medans andra e gråa. dom kokas direkt på båten och då tillsäts ett pulver vars innehåll jag inte fick veta, och detta gör räkan så röd vi vill ha den, annars hade den blivigt kass i färgen ur konumenters synpunkt. När det gäller kräftor och hummrar behövs inte den tillsatts pga följande::::
              Hos okokt hummer finns i skalet ett blått proteinkomplex som kallas alfa-krustacyanin. Detta pigment innehåller 16 enheter, vardera bestående av en aminosyrekedja (proteindelen) och en molekyl av karotenoiden astaxantin. Astaxantinet ger komplexet dess färg. Vid kokning lösgöres helt enkelt astaxantinmolekylerna från aminosyrekedjorna och byter därvid färg till rött.
              Detta gör att man INTE BEHÖVER tillsätta färgpulver..
              Men det finns i alla skaldjur en viss mängd astaxantinmolekylerna vilket vill säga astaxantin, och det gäller även tigeräkor vilka många gånger e gråa då dessa säljes okokta. men även om dom kokas så blir dom inte röda men INNEHÅLLER ÄNDÅ ASTAXANTIN.....
              Men tillräklig naturlig mängd för rödfärgning innehåller bara nordhav räkor,kräftor, hummer och krabba..
              Så även den som gör mix av tigerräkor får astaxantin i firrarna. Och tur e det då vf fiskar(troffar) får i sig detta genom dom kräftdjur som finns i algmattan dom naturligt betar på i sjön........ Sedan e det en sak som vi inte skall glömma, -astaxantinmolekylerna är en karotenioider som INTE är vattenlöslig(förutom vidhögre temperaturer typ kokning, molekylförändring tror jag det kallas) utan fettlöslig så det e frågan om det som finns i skaldjur naturligt verkligen färgar fisken. Jag tror intr det men men, astaxantinpulver som vi tillsätter i tex räkmix är en utvunnen prudukt vilket gör att den är vattenlöslig och kan färga det den kommer i kontakt men....
              Tror inte detta gör er klokare men det kan om inte annat sätta igång tankeverksamheten lite xtra, även på mig själva
              Senast redigerad av Oden70; 21 juni 2008, 00:30.
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #22
                Intressant tråd detta. För att visa hur en av mina honor blev efter flera månaders matning av räkmix på 5% räka och resten grönt och 5 gram astaxantin pulver/ kilo mat. Dessa får inte längre något astaxantin men det var ett roligt test bara.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 869

                  #23
                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  Intressant tråd detta. För att visa hur en av mina honor blev efter flera månaders matning av räkmix på 5% räka och resten grönt och 5 gram astaxantin pulver/ kilo mat. Dessa får inte längre något astaxantin men det var ett roligt test bara.
                  Har sett dina diskutioner ang astaxantin inann och kommer inte att gå in i den med dig då du har fått en uppfattning om detta som jag inte till100% tycker stöds av vetenskaplig fakta. MEN dom ikolor som jag har lagt in bilder på får ett foder med 10g/ kg och dom har INTE blivigt oranga vilket för mig bara tyder på att kiritzan har oranga pigment i det gula bandet som vid tillsatts av astaxsantin tar upp större mängder och gör det oranga mera synligt och detta resulterar i fiskar som den du visa på bilden....
                  För hur man än vrider på det så e astaxantin ingen målarfärg utan ett ämne som förstärker redan befintliga pigment. För att ta ett snabbt xempel, golden e gul och förblir gul även efter annvändning av astaxantin berikad räkmix. En rödzebra blir RÖDARE av astaxantin då den har RÖDA/ORANGA pigment . Och detta kan vi inte ändra på om vi inte tar falu rödfärg och målar dom röda. Vidare e det väl igentligen ingen av oss som e biokemist och som kan ge en utförlig vetenskaplig underöknings resultat ang detta ämne
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    #24
                    Instämmer helt med dig där ang Kejsare. De är ju bara gula i sitt band och har inte samma anlag (tror jag) i den gula färgen som finns hos Kiriza. Kejsare är en fisk jag absolut skulle ge en mix innehållande astaxantin.
                    Instämmer även med det andra Oden som du skrev
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Gissa varför Räkan blir röd när den kokas, jag gissar på att dom du använder är röda i skalet? =)
                      Räkorna man köper är knallröda men tappar färgen och blir rosa när de kokas. Är det inte även delvis så att flod- och signalkräftor är svarta men färgen försvinner vid kokning och då ser man det röda?

                      Edit: Slö som jag är på midsommardagen så läste jag inte odens inlägg. Den svenska räkan blir fint rosa utan tillsatser. Jag misstänker att de du skriver om snarare handlar om att de ska behålla färgen som nykokta räkor har.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 21 juni 2008, 09:42.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Ursprungligen postat av Oden70
                        Här sett dina diskutioner ang astaxantin inann och kommer inte att gå in i den med dig då du har fått en uppfattning om detta som jag inte till100% tycker stöds av vetenskaplig fakta.
                        Här har du lite vetenskap (som visar nåt helt annat) http://beheco.oxfordjournals.org/cgi...tract/arm084v1
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #27
                          Intressant!! Men vad är "oxidative stress"??

                          Och apropå oranga Kiriza så dyker det väl upp "Mango Kiriza" el likn med både hanar & honor med orange/mango-färgade band! Jag tror det skulle vara mkt lätt att urvalsodla fram en sån stam, och det inte nödvändigtvis med Astaxanthin!
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #28
                            Detta börjar ju bli en riktigt bra tråd =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Oden70
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 869

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Räkorna man köper är knallröda men tappar färgen och blir rosa när de kokas. Är det inte även delvis så att flod- och signalkräftor är svarta men färgen försvinner vid kokning och då ser man det röda?

                              Edit: Slö som jag är på midsommardagen så läste jag inte odens inlägg. Den svenska räkan blir fint rosa utan tillsatser. Jag misstänker att de du skriver om snarare handlar om att de ska behålla färgen som nykokta räkor har.
                              Nordsjöräka, Pandulus borealis, som vi vanligen förknippar med en påse färska räkor, som jag tror du syftar på är inte knallröd och och tappar inte färgen och blir rosa vid kokning, kokning ökar på den rosaröda färg dom har vid fångst. Detta e också den räka som inte e gråsvart vid fångst vilket många andra arter är. trotts att man vid kokning tillsätter färgämne så gör det inte någon större skilnad av färgen utan bara att dom smakar lite saltare. För er som bor i GBG rekomenderar jag en tur till Johanssons fisk i feskekörkan och köpa räkor från fiskebåt GG 410 som INTE färgar sina räkor.. Då kan man själva bedömma om dessa e mer tilltalande . I GBG e det BARA GG 410 som inte färgar sina räkor mig veterligen.. Men jag förmodar att du också kokat räkor, hummer och kräftor Ola??
                              När det gäller olika kräfter och hummrar så sker följande vid kokning:

                              Hos okokt hummer finns i skalet ett blått proteinkomplex som kallas alfa-krustacyanin. Detta pigment innehåller 16 enheter, vardera bestående av en aminosyrekedja (proteindelen) och en molekyl av karotenoiden astaxantin. Astaxantinet ger komplexet dess färg. Vid kokning lösgöres helt enkelt astaxantinmolekylerna från aminosyrekedjorna och byter därvid färg till rött.
                              Detta gör att man INTE BEHÖVER tillsätta färgpulver..
                              Men det finns i alla skaldjur en viss mängd astaxantinmolekylerna .
                              Petrochromis is da shit8)8)

                              Kommentar

                              • Falköping Andreas
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 1214

                                #30
                                Ytterligare en hona som går åt det oranga hållet och med ett enormt band.
                                Har ej fått yngel från denna än dock.
                                http://www.skovdeaf.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...