Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zebraciklid
    Användare
    • oktober 2003
    • 10

    Yngel

    Mina zebra ciklider har fått yngel.
    akvariet var så himla algigt så jag var bara tvungen att göra rent det, så jag flyttade ynglen till ett litet plastakvarium.
    Nu undrar jag: jag har en spotlight över akvariet är det tillräckligt?
    och hur lång tid tar det för dem att bli stora?
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Malawi behöver juh inte så mycket ljus..Men blir inte spotlight väldigt varma ?..Kör med ett lysrör istället på 18-36watt eller nått liknade..beror iofs på hur stor akvariumet är.Mina labetropheus trewavsae vart könsmogna efter 9månader och var redan då 7cm(dom första) ..Och det är ungefär lika för röd sebra beror dock på hur mycket/ofta man matar!

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Att döma av inläggets placering misstänker jag att det rör sig om Cryptoheros nigrofasciatus. Något ljus vid själva akvariet är inte nödvändigt. Rummets normala belysning räcker bra. Se till så att du håller ordning på nitrithalten. Det kan vara svårt att mata yngel, som ju behöver mycket mat, i små kar. Har du något filter i karet?

      Cryptoheros nigrofasciatus är en art som är otroligt yngelvårdande och i regel aldrig skadar sina yngel, knappt ens när det är dags för nästa lek. Jag tycker att du ska försöka hålla dem tillsammans med föräldrarna.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Ursäkta igen VF kan jag aldrig kolla vilken avdelning dom ligger på eller?!?!=(

        Kommentar

        Arbetssätt...