kan det vara bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anders81
    Användare
    • juli 2002
    • 78

    kan det vara bukvattensot?

    hej!!
    jag köpte 6st stora golden för ca 10 dagar sen.. jag har tre st kvar......dem 2st vägrade att ära igår å står dem vid ett hörn å bara flämtar idag var dem döda..jag har en till som flämtar nu. mina andrar fiskar mår prima.vad ska jag göra?

    jag matar med pellets byter vatten 1gång iveckan
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Försök att ta reda på lite om dom nya fiskarna vart dom kommer ifrån osv.Det låter ju nästan som att dom blivit ordentligt stressade och därmed försvagade under transporten och ombytet till det nya vattnet.
    Vissa fiskar som är odlade i tex Tjeckien har ju ofta växt upp under förhållanden som medför en svår hantering för den som senare köper dom.Så felet behöver inte alls ligga i ditt sätt att sköta ditt akvarium.Det är inte bara "bukvatten" som får fiskarna att sluta äta utan även en hel del andra orsaker ligger ofta till grund för en rubbad aptit hos fiskarna.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      Att lägga skulden på tjeckerna utan att förklara närmare tycker jag verkar lite skumt! Du får gärna berätta mer om denna teori. Personligen tror jag att Tjeckien som land är minst lika duktiga och kvalitetsorienterade som Sverige. Men som i allting annat så är det väl klart bäst med de nationella "produkterna"...

      Jag har själv träffat på både bra och dålig fisk från Tjeckien, men det samma gäller fisk från Sverige.

      Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        En del länder använder tex mer antibiotika en andra när dom föder upp fisken(vilket inte gynnar konsumenten) vissa använder olika typer av föda som bidrar till en abnorm tillväxt av fisken vilket kan resultera i vissa organiska skador som försvagar fisken.Visst finns det lite sådant i svensk odling med men det är dock vanligare i tex Tjeckien med div olika skumma preparat som gör livet lättare för odlaren men sämre för slutkonsumenten.


        Det är ingen teori utan det är något som faktiskt genomförs för att på kort sikt hålla fisken i liv så att den går att sälja.

        Detta har varit ett problem sedan tidigt 80tal för dom butiker som själva importerat fisk.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • april 2002
          • 787

          #5
          Är detta problem på väg att "lösa sej" eller har jag bara haft tur de gånger jag importerat 100-tals fiskar (många olika arter) från Tjeckien? Att härleda problemet till ett eller annat land är kanske inte riktigt rätt, då det oftast finns många oliktänkande odlare inom ett lands gränser. Därmot kan jag hålla med om att olika mat och vattenförhållande kan ställa till problem, men det gäller ju oavsett ursprung. Även inom Sverige har vi mycket skiftande vatten och alla har ju sitt eget recept på mat etc.

          Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • ossism
            Användare
            • augusti 2003
            • 108

            #6
            citat:Tjeckien med div olika skumma preparat
            låter som om det skulle handla om gamla sovjetiska kulstötare..
            1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

            Kommentar

            • anders81
              Användare
              • juli 2002
              • 78

              #7
              hej...

              fiskarna skulle komma från en odlare...dem åt i början när jag fick dem.....hmmmm konstigt...

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Jag är skeptiskt till Tjeckfisk tror att det finns en hel del "Ryssfemmor" där. Har köpt tillräckligt med fina Apistos som sedan efter betalning ständigt går bakåt. O andra sidan tror jag det finns "Thaifemmor" också. Har fått tillsänt mig en hel del preparat (isamband med egenimport)i icke identifierbara burkar som sägs skall vara bra för importfisk. Jag är nästan säker på att vissa är Pc o andra är sulfapreparat. Men jag vet inte hundra. Finns det någon kemist här, som kan tänka sig att analysera???
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Björn som du ser så skrev jag "tex" med andra ord blev Tjeckien ett exempel och inte den enda boven i dramat,som du själv säger så finns problemet lite överallt och självklart har det säkert gått bättre för vissa än för andra när det gäller import av fisk.Det gäller ju att hitta rätt uppfödare eftersom det så klart finns seriösare sådana i alla länder men även ett antal som bryr sig mer om lönsamhet på kort sikt en att få fram bra fisk och därmed vinna mark o få det att fungera på sikt.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av anders81

                    hej!!
                    jag köpte 6st stora golden för ca 10 dagar sen.. jag har tre st kvar......dem 2st vägrade att ära igår å står dem vid ett hörn å bara flämtar idag var dem döda..jag har en till som flämtar nu. mina andrar fiskar mår prima.vad ska jag göra?
                    Fisk som står och flämtar och sen dör låter som nitritförgiftning. Är akvariet nystartat och dessa är de enda fiskarna i akvariet? Isf bör du nog göra _stora_ vattenbyten snarast, mata mindre, och fundera på att köpa nån bakteriestarter.
                    Är det ett akvarium som varit igång minst 3-4 veckor, och som har andra fiskar som verkar må bra, då är det nån sjukdom, gud vet vilken.

                    Det är annars alldeles riktigt som andra här skriver att fisk från åtminstone sydostasien får antibiotika profylaktiskt, vilket leder till hög överlevnad hos odlaren, men också mycket nedsatt immunförsvar, så när sen antibiotikan går ur blodet...
                    Tjeckisk fisk vet jag ingenting om.

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 931

                      #11
                      Vet någon hur stor Tjeckien är i fiskodling? De fjärilsciklider jag sett därifrån ser tämligen bleka ut i färgerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...