Nicaraguense, lite allmäna frågor om odling...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Nicaraguense, lite allmäna frågor om odling...

    Jag tänkte prova "odla" nicaraguense och skulle behöva lite hjälp bara så att man slipper de värsta fallgroparna så här i själva startfasen.

    Just nu så har jag totalt 9st ungfiskar(5-8cm) som är köpta vid två tillfällen från två skillda leveranser till akvariebutiken, några av dem har lite blåaktigt huvud och ryggfena, de övriga har en lite mer gulaktig färg. Är det hanarna som har blå färgteckning?

    Om hanarna är de med blå färgteckning så har jag just nu 3st hanar och 6st honor. Bör jag spara alla dessa fiskar inför parbildningen eller är det bättre att gallra ut lite och bara spara t.ex de två starkaste hanarna och 3-4 honor? ...eller kan de para ut även om det finns en hel del konkurrens?

    Vissa arter blir både vackrare och mer stabila inom lekparet om man har ännu ett lekpar av samma art, hur är det med nicaraguense? Kan eller bör man ha fler än ett lekpar i samma kar? ...t.ex i ett 375-liters eller 540-liters?

    Vid vilken storlek börjar de para ut och vid vilken storlek kan man förvänta sig att de första lekarna blir av?

    Sand eller grus, vilket är bäst då det gäller leken?

    Alla tips i övrigt är välkomna och dela gärna med er om ni har erfarenhet av arten.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Moga_
    Användare
    • september 2003
    • 98

    #2
    Hei FI!

    Jeg har hatt denne arten 3-4 ganger i mine akvarium, men avlet den kun to ganger.
    Det er nok hunnene som har fått den blå fargen på hodet, mens hannene er gulaktige med en svart flekk midt på magen.
    Tror det er lurest om du beholder alle sammen til det er dannet et eller to par.
    Det vil gjøre at du får de beste parene og de vil bli mer harmoniske, en hvis du bare plukker ut enkeltindivider og setter sammen.
    Du kan godt ha to par av arten i en 540!
    Det vil nok fungere bra!
    Men en 375 til to par blir nok litt lite med tanke på at hannene kan bli opp mot 25cm.
    Det vil bli bedre med F.eks et sebra par sammen med de i en 375.
    Hunnene er de som først farger ut etter det jeg har sett og de blir først territorielle.
    Hannene er litt treigere i starten.
    Første gang det ene paret mitt lekte var hunnen 12 og hannen noe mindre...rundt 8-10cm.
    De gravde en grop under en rot hvor de la eggene på bunnglasset.
    Jeg har best erfarenhet med å holde de i et 325 liters, som ikke er alt for stort og fin størrelse sammenlignet med fiskene.
    Hannen vokste raskt fra hunnen og ble bortimot 20cm.
    Da fikk de et til kull som var betraktelig større en det første.
    (det fikk de i et 125liters akvarium.)
    I 325 litern gikk de sammen med et par C.spilurus som også hadde yngel.
    Nicaraguensisene ble veldig aggressive under leksperioden og forsvarte yngelen godt.
    Mener selv at yngelen vokser raskt, sammenlignet med andre mellomamerikanske ciklider...kanskje fordi jeg foret ekstra godt?
    Morsom oppførsel på parene når de viser seg for hverandre. Spec. på hunnene!
    Hper mine erfaringer og råd hjalp deg litt i startfasen med en ny og meget spennende mellomamerikaner
    Lykke til!






    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Tack Moga för hjälpen!

      En liten sak bara...
      Så det är honan som är blå? De med blå färgteckning är betydligt aggressivare än de gula i mitt kar, det var därför jag antog att det skulle vara hanar, det brukar ju oftast vara hanarna som är mer aggressiva.
      Här är två bilder på en av de blåaktiga firrarna, den ser lite skabbig ut kring fenorna och den verkar även ha ett lite missbildat stjärtparti, lite krökt på något sätt, men färgteckningen är ungefär så här även på de andra två som är blå.
      Är detta då en hona? (Obs! huvudet och ryggfenan är mer blåaktig i verkligheten)



      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Moga_
        Användare
        • september 2003
        • 98

        #4
        Fisken på bildet er en hunn ja!
        Det er faktisk hunnene som er mest aggressive hos denne arten.

        Kommentar

        • Torsten
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 647

          #5
          Honorna är mera blå, hanarna har som prickar ungefär i fenorna..
          Jag har ett par i min 375:a ihop med lite annat. Större kar e på gång. Honan är definitivt den mest aggresiva, det är även hon som gör det mesta av jobbet med att välja plats och gräva en lekgrop.

          Mitt par har lekt flera gånger. Resultatet har blivit frisimmande yngel flera gånger, men jag har inte dragit upp några av dom.

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            FI jag har mailat dig en bild på ett par som jag hade. där ser du bra vilken som är vilket kön. jag kunde tyvärr inte posta dem någonstans. hoppas det kan hjälpa dig i könsbetsämmningen.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Här går det undan, två verkar nämligen redan ha parat ut.
              Och nu när jag vet vad som är vad så kan jag se könskillnaderna lite tydligare. Ni får rätta mig om jag har fel men det verkar som att hanen endast har en blå rand högst uppe på ryggfenan medan honan har hela ryggfenan blå, man ser också ett svagt mönster bestående av fläckar på ryggfenan hos hanen, honan saknar detta. I övrigt så är de väldigt lika, hanen har däremot spetsigare fenor och färgen på huvudet är väldigt svag och går mer åt det gröna hållet än blått som hos honan.

              Här är några dagsfärska bilder på det nybildade paret.




              Storleksskillnaden är ju ganska stor som ni ser, honan är uppskattningsvis ca 6cm medan hanen i värsta fall kan vara närmare 10cm. Kan det bli problem då hanen är så pass mycket större?

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Haha, ni hann svara på typ allt jag skrev i mitt svar innan jag hann skicka iväg det... Jag började fotografera och tiden rusade visst iväg. ;D
                Men det låter som att jag inte var helt ute och cyklade i alla fall.

                Johan, grymt fint par, snyggt foto också!

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  #9
                  när jag hade mina så lekte de extremt mycket efter att jag gjort en "grotta" av rötterna som jag hade så de kunde simma in längst in och gräva en grop som de lade rommen i.

                  Kommentar

                  • Torsten
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 647

                    #10
                    Av mina ciklider är det nog det enda där honan färgar ut mera och vackrare än hanen. Dom håller sig mest i sitt revir och i grottan dom occuperade. Till skillnad mot både Jack Dempsey och Sebracikliderna verkar dom "hålla" på sina yngel innan dom får simma ut ur grottan.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...