A-oides pucallpaensis monogam?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apisto
    Användare
    • juni 2002
    • 9

    A-oides pucallpaensis monogam?

    Hej!
    Jag skulle vara väldigt tacksam ifall någon kunde ge mig lite mer information angående Apistogrammoides Pucallpaensis familjeförhållanden. I den litteratur som jag har läst om denna ciklid så står det nästan enbart att odlingen inte skiljer sig från andra apistogramma arter (alltså polygama). Jag har en hane och fyra stycken honor i ett hundraliterskar som är inrett med mycket rötter, sten och löv och ytan är till ca. 50% täckt med Ecchornia C.. Vad jag hittils har kunnat upptäcka så leker hanen endast med en enda hona. Min fråga är alltså , är Pucallpaensis monogam eller kan det vara något annat fel som jag gör. Enligt min egen erfarenhet så borde inredningen med många naturliga reviravgränsningar leda till att hanen skulle kunna leka med flera honor samtidigt (om dessa ciklider nu skulle vara snarlika andra apistogrammor vid lek). Hoppas på ett intressant svar, tack på förhand.

  • Martin Pe
    Användare
    • juni 2002
    • 15

    #2
    Hej,
    I boken "South american dwarf cichlids" av Mayland och Bork så står det att de inte är lika polygama som arter inom apistogramma. Hanen leker bara med en hona.

    Mvh
    Martin Persson
    Mvh
    Martin Persson

    Kommentar

    • apisto
      Användare
      • juni 2002
      • 9

      #3
      Jag får ta och tacka Martin för svaret på min fråga. Jag skall genast försöka att få tag på den ovan nämnda boken och se ifall jag kan finna ytterligare information. Finns det någon annan som har några intressanta funderingar kring denna fisk så vore jag tacksam.

      Mvh
      Jesper Flygare

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Tja!

        Boken kan vara svår att få tag i, men jag vet att tex.cichlidecentret i danmark har den och akvaristen brukar oxå ha den, och de säljer den via postorder.

        Annars är en bra bok mergus ciklid atlas av UWe Römer 1300 sidor med bara dvärgciklider och 90% av dessa är apistos




        don´t drink water-fish`s ..... in it!
        Mvh
        Peter
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        Arbetssätt...