varierad tillväxt på sajica

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    varierad tillväxt på sajica

    C. sajica-yngel kryllar det av i mina kar. Detta gör att man har särskild möjlighet att granska deras uppväxt i detalj. Jag märker att tillväxten är alldeles kollosalt olika på mina yngel. Jag har nu en kull från i somras i vilken det finns individer som är fråm 5 mm till 5 cm. Samtliga är framme och äter ivrigt. Vad beror den enorma storleksskillnaden på?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • INXS

    #2
    Jag vet inte vad det beror pa men jag tror definitivt att det ar genetiskt och i det vilda forsvinner dom sma.

    Mina zebraciklid yngel (som ar nara beslaktad med sajica) gor detsamma. I samma kar finns det stora (10cm) och sma (1cm) troligen ar detta iaktagbart med dessa fiskar for att dom inte kanibaliserar varandra lika mycker som andra arter.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Det låter troligt att de små försvinner i det vilda.

      Det som förbryllar är att jag ju föder upp Geophagus yngel på exakt samma vis och där finns det aldrig någon skillnad i storlek. Jag avlägsnar yngel från föräldrar vid samma tidpunkt så det kan inte vara Geophagusarna som äter de minsta. Något som finns genetiskt i sajican och sebran enbart då alltså?

      Kan det vara en defekt på grund av flera avelsgenerationer? Mina sajica är säkert F12 medan Geophagusen är VF.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • INXS

        #4
        Det kan vara mojligt eftersom naturens utval inte spelar in med akvarium uppfodining.

        Jag har sett liknande effekt med mina labiatus/citronellum (8-20cm) medans mina managuense haller samma storlek men dom eliminerar ju smattingar ganska snabbt sjalva.

        Jag har nu en kull av lamprologus leleupisom verkar halla samma matt an sa lange sa jag undrar om detta galler mest/endast for syd och central amerikanska ciklider.

        Detta ar en bra fraga i alla fall.

        Nar du namner dina geophagus som har avkomma menar du dina 'Redhead Tapajos' ? Kan du i sa fall posta vad du har for vatten, kar , mm for dom?

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Ja det är "Tapajos" det gäller. Jag har dem i ett kvadratiskt kar på 80x80x65 cm, =416 L. Vattnet är direkt från kranen med ett PH på ca 7-7,5.

          I karet har jag ett VF lekpar "Tapajos" och fyra flaggciklider. En jätterot i mitten och sand från stranden. Geophagusen leker på glasbotten och "flaggorna" högt uppe på roten, ofta samtidigt.

          Det har inte varit svårt att få yngel till att äta och växa.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • kakapo
            Användare
            • augusti 2003
            • 60

            #6
            är det någon fördel att ha fler honor till en sajica hanne?
            / André

            Kommentar

            Arbetssätt...