Festae fjällätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    Festae fjällätare?

    Hej!
    I mitt stora akvarium är befolkningen 2 st Nandopsis Festae och 3 Parachromis Managuense.Samtliga är ungdjur än så länge.
    Festae hane 10 cm
    Festae hona 6 cm
    Managuense hane 13 cm
    Managuense honor båda 8 cm
    Jag har börjat märka lite ett lite udda beteende hos min Festae hona.
    Den äter fjäll från båda managuense honorna,vilka blir lika rasande varje gång och jagar hysterist efter fjälltjuven.Det händer hela tiden och ofta vid matning smyger den sig på och nyper fjäll och ännu värre när Festae eller managuense hanarna jagar nån av honorna passar den på att kasta sig in i leken och slita åt sig fjäll.
    Nån som har någon liknande erfarenhet av detta?
    Den verkar inte bry sig mycket om att den får stryk genom bortjagning eller bett när den gör det utan fortsätter ogenerat efter en stund igen.
    Det verkar inte vara ett aggressions beteende utan den verkar mer ha fått smak och tycker om fiskfjäll?
    Den verkar dock inte ge sig på hanarna(Managuense och Festae)
    Någon som har liknande erfarenheter?
  • Frode
    Användare
    • april 2002
    • 24

    #2
    Jeg har hatt festae i flere omganger. Jeg ble svært overrasket da jeg oppserverte samme oppførsel som du beskriver. Overrasket fordi jeg ikke hadde ventet at en så stor fisk var skjell spiser. Hos meg gikk det verst utover fire store trimaculatum. De ble het nerve vrak etter hvert og måtte flyttes til et annet akvarium. Mine nicaraguense klarte seg mye bedre og utviklet en forsvarsstrategi som fungerte.

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #3
      Ajdå!
      Hade du det beteendet hos en vuxen Festae,jag som hade hoppats att min skulle växa ifrån det..

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • Motaguensis
        Användare
        • juni 2003
        • 250

        #4
        Jeg har hatt noen Festae og har også for øyblikket og den jeg observerte dette hos var min VF Festae hann som desverre døde for en stund siden, han var kongen i akvariet, men når han skulle bite en fisk så passet han alltid på å bite mitt på fisken og spiste skjellene han fikk med seg i bitet. Dette gjorde han alltid no når jeg tenker over det.

        Frode: Har du Festae nå? Leste artikkelen din om Festae den var veldig bra. Har 2 VF Festae og 3 andre små for øyblikket. De 2 VF er han og hun, 12 0g 10cm. De andre 3 er bare 7.5, 7, 5cm.
        Preben

        Kommentar

        • lutkeni
          Användare
          • oktober 2003
          • 78

          #5
          Jag tror inte beteendet i fråga är karaktäristiskt för P. Festae. Du har nog utur med individen i så fall. Alla fiskar inom samma art, uppträder ju oftast inte på samma sätt... då gällande revirhävdande ciklider, typ Festae och managuensis.

          Kommentar

          • Moga_
            Användare
            • september 2003
            • 98

            #6
            Små festaer spiser ofte skjell fra andre individer eller annen fisk.
            Når de "jakter" får de en merkelig fasong på haleroten!
            Ser nesten ut som en knekk.
            Det er ikke noe jeg kjenner til hos voksne eksemplarer.
            Tror det bare er en metode å skaffe "billig" mat på som ung og undom utnytter.

            Kommentar

            • Frode
              Användare
              • april 2002
              • 24

              #7
              Hei mrgreed. Jeg har flyttet og har ikke satt opp noe nytt akvarium, så for øyeblikket har jeg ingen fisk. Litt synd å flytte fra alle akvariene, spesiellt det som Festaene du leste om i artikklen bodde i.

              lutkeni, som du ser har flere opservert i sine akvarier at Festae spiser skjell. Jeg spurte også Stig Ljungren som også har hatt arten han kunne også bekrefte at hans individer oppførte seg slik. Så jeg tror rett og slett at Festaene er skjell spisere.

              Kommentar

              • Moga_
                Användare
                • september 2003
                • 98

                #8
                Frode:
                Har du sett voksne individer gjøre dette?
                Så selv at når de jakter på skjell, får de en slags bøy på halerota.
                noe du kjenner til?

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8597

                  #9
                  Hej

                  Har nyligen skaffat en bunt amerikanare, festae, nicaraguensis, rivulatus och citrinellum. De är ännu små, den största festaen ca 8 cm. Misstänker, att också mina festae ägnar sig åt att stjäla fjäll. Men det konstiga är, att det är bara rivulatusfjäll som duger, alla andra fiskar får behålla sina fjäll.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #10
                    där ser man, mina har inte rört någons fjäll hos mig.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...