Nicaraguaciklid-yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanO
    Användare
    • augusti 2003
    • 32

    Nicaraguaciklid-yngel!


    Vi har som relativt nyblivna akvarister för andra gången fått lek på våra nicaraguaciklider! Den första gången blev rommen uppäten av dom andra akvarieinvånarna ganska omgående, men denna gången verkar dom göra ett bättre jobb med att vakta den. Vi hoppas därför på att några yngel ska klara sig, och vi undrar nu hur vi bäst kan sköta detta !? ...Vi har ett 50l ståendes som vi skulle kunna starta upp och använda som yngelakvarium, vore det att föredra? Akvariet dom går i är ett 540l tillsammans med
    4 små oscars (10 cm), 4 Geophagus Altifrons (6-13 cm), 2 st gibbiceps (15 cm), 3 st Hoplosternum thoractum samt en Black ghost...
    ...Är det någon chans att ynglen skulle klara sig bland dessa eller bör vi använda vårt 50l till ynglen?

    När tar man isåfall lämpligast över ynglen, så fort som möjligt!?

    mvh Johan och Maria

    Besök gärna vår fisksida!
  • Danny_C
    Användare
    • april 2003
    • 334

    #2
    Oscar och Geophagus smaskar nog i sig små yngel...
    /danne

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Enligt mina personliga erfarenheter (som baserar sig på afrikanska flod ciklider lika mycket som centraler) brukar det vara bra att låta föräldrarna ta hand om sina yngel så länge som möjligt. Jag e dock inget proffs.... Har bara haft akvarier runt 2år. Så ta dem med den nypa salt du vill

      Flera gånger har jag tagit upp yngel nästan omgående för att 'rädda' flera än de skulle klara att försvara själva. Men hur jag än gjort växer ynglen bättre hos föräldrarna än de jag matat och haft själva.

      Och vid flera tillfällen när jag tagit deras yngel omgående (inom ett par dar) efter kläckning har mina honor blivit hårt atakerade. Detta har pågått flera dagar efter min 'stöld'.
      Detta betende har jag inte alls märkt då jag låtit föräldrarna ha ynglen några veckor.

      När det gäller central amerkanska ciklider så är det ännu större anledning att ha kvar dem lite längre hos föräldrarna då man ända inte kan bli av med (sälja) den stora mängd yngel som de får. Man måste gallra flera gånger ändå medans de växer upp.

      Låt dem ta hand om sina yngel ett tag, de kommer försvinna många barn men en hel del klarar sig. Antalet yngel föräldranra klarar av att 'föda upp' blir bättre med tiden.

      (baserar mina erfarneheter på lek med zebra ciklid, grön texas ciklid, salvini ciklid, röd ciklid och palett ciklid)

      Kommentar

      • JohanO
        Användare
        • augusti 2003
        • 32

        #4
        Tack för dina erfarenheter! Vi kommer nog att vänta så länge vi vågar med att håva upp ynglen! Centralamerikanska ciklider får alltså stora kullar? Hur kommer det sig att dessa är svårsålda, är det pga. att de inte är lika utbredda som ex. afrikanska ciklider i handlen?

        /Johan

        Besök gärna vår fisksida!

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Orsaken till att centralamerikanare är svårsålda tror jag är att de inte visar så mycket färg när de är små. Många har dessutom rykte om sig att bli stora och väldigt bråkiga. Att en del av de blir stora kan jag hålla med om, men de bråkar inte mer än andra ciklider.
          Men det avgörande är nog färgen. Har nyligen fått hem 50 st av 6 olika arter och alla är gråa. De är då mellan 3 och 8 cm.

          Kul att du lyckats få fram Nicaraguenseyngel, jag har ett par själv som lekt 4-5 gånger men inte lyckats få fram något, nu är det dessutom en fnurra på tråden sedan några månader tillbaka.

          När jag bekymrar mig om att spara yngel av någon art så brukar jag vänta tills det är 20-30 st kvar. Då är jag säker på att jag får de absolut starkaste/smartaste, de har ju lyckats överleva längst.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • JohanO
            Användare
            • augusti 2003
            • 32

            #6
            Lite ironiskt det där att så vackra och färgglada fiskar undgår uppmärksamhet pga "en grå barndom"! ;o)

            Ynglen har inte kläckts ännu, men vi hoppas att det ska gå vägen den här gången.
            Hur lång tid handlar det om innan det är dessa 20-30 st kvar? Vore det lämpligt att sätta igång yngelakvariet redan nu, eller kan vi vänta med det tills vi ser att det finns yngel nog värt besväret?
            Besök gärna vår fisksida!

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #7
              Kör igång yngelkaret redan nu. Ta vatten från det kar som de små går i nu.
              Hur lång tid det tar innan det bara är 20-30 kvar beror på hur bra föräldrarna lyckas hålla de andra fiskarna borta. Ibland tar det någon dag, ibland 2 månader.

              Tänk sedan också på att ha ett så stort yngelkar som möjligt (men det skall å andra sidan inte vara så stort heller så att de små inte hittar maten). Ett 40-60 l skulle nog kunna vara lagom till att börja med.
              Fodra sedan inte för mycket varje gång så att det blir en massa överblivet foder, detta försämrar vattenkvaliten snabbt. När de är så här små så är de känsliga. Vid några tillfällen har jag tvingats göra dagliga vattenbyten för att överhuvudtaget få ynglen at överleva (gällde då jag hade jaguarciklider). Jag bytte då ca 20% av vattnet.

              Fast å andra sidan så har jag haft sebraciklidyngel som klarat sig utmärkt utan några vattenbyten. Så det varierar en hel del.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Jag skulle oxå sätta igång det mindre karet så fort ynglen kläckts. Gör delvatten byte i det stora akvariet och ta de 40-50 literna till yngel karet.

                Skulle dock vänta med vatten bytet tills de kläckts, då jag själv lyckats störa harmoniska färäldrar under ägg bevakning. Hanen och honan som i detta fall var röd ciklider hade redan lyckats med flera kullar. Var nu inne på andra dagen när jag gjorde del vatten byte. Föräldrarna slutate ta hand om äggen (bevaka dem samt fladdra på dem). Malarna, en ancistrus och en pleco åt upp de halv ruttna äggen under kvällen och natten. Såg inte ens tecken på att röd ciklid paret förökte mota bort malrana.

                Men detta skulle säkert kunna hända under yngel fasen likaväl, så det är kanske inget man kan motverka.

                Kommentar

                • JohanO
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 32

                  #9
                  Tack för tipsen! Då inväntar vi spännt de ev. ynglen och kör sedan igång yngelakvariet när dessa är ett nån dag eller så...
                  Besök gärna vår fisksida!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...