Har jag haft lek som gått fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • veztra

    Har jag haft lek som gått fel?

    Har ett par Metriaclima estherae (tror jag) som lekt.
    Äggen sitter fast vertikalt på en rot (bortåt 50-60 ägg) och honan (ca 13-14 cm) blev bortjagad av hanen (15-16 cm).. nu vaktar hanen platsen som skamm...

    Efter leken skall hon väl tugga? E han knäpp eller finns det någon art som e vädigt lik Metriaclima estherae som inte är munruvare och lägger ägg?

    Kommer hon få gå tillbaka och ta upp äggen?
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Metriaclima estherae är munruvare och fäster inte sina ägg någonstans. De tas genast upp i honans mun. Det skulle kunna vara så att du tagit fel på vad man brukar kalla "sebraciklid".

    Det finns en sebra som kommer från Afrika och ser ut såhär:


    och en som kommer från centralamerika och ser ut såhär:


    Den senare matchar ganska bra det beteende som du beskriver.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • veztra

      #3
      Nja jag har fått dem ihop med ett kar jag köpt och blir inte av med dom.. På pricken lik den första url du posta om man skall gå efter bilden.. Jag fick Metriaclima estherae från just den url du postade då jag inte kan hitta någon annan art som e dom lika..

      Fast som den andra url du posta står det ju om substratruvare och det råder det ju ingen tvekan om.. Och att det är en Metriaclima estherae nu efter jag läst lite är ju fel.

      Så vad är det för art?
      Lik Metriaclima estherae och substratruvare..




      Och vidare sen.. när dom är kläckta? Skall jag suga ur ynglen eller kommer dom klara sig, kanske ta ur hela roten med alla ägg till ett annat kar utan fisk?.. gott om gömmen och växer finns.. Men ett 20 tal andra gluppska rackare..



      Rättar
      Ser nu på den sista url att det står..

      Det finns en framavlad albinoform (elfenbensciklid) där hanen är enfärgat vit till vitrosa, medan honan har ett stort orange-rött fält på buken. Kanske är en sån i alla fall..

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        albino formen finns ochså i zoppets fisk databas:

        Kommentar

        Arbetssätt...