C. Moori

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena
    Användare
    • april 2002
    • 114

    C. Moori

    Har en simpel undran som jag inte lyckats få svar på; är C. Moori munruvare?
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    ja.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Lena
      Användare
      • april 2002
      • 114

      #3
      Tack! :-)

      *slipper fundera mer på det*

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        När honorna munruvar kan det ibland vara aningen svårt att se då de inte alltid har den stora påsen under hakan. Vad man däremot kan se är den stora färgskiftning under hakan och runt munnen som går från ljusblå till starkt mörkblå. Det är när den mörkblåa färgen visas som de är på gång att bli lekmogna och senare munruvar.

        Kommentar

        • Lena
          Användare
          • april 2002
          • 114

          #5
          Det visste jag inte, tack för den infon Tricella!

          *springer och kollar hakfärgen*

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            På mina syns hakan absolut...kanske är för att kullarna är på över 50st...Och hakan skifftar heller inte färg till blått hos min utan mer till rosa eller "hudfärg" men det kanske är olika ?(tydligen=D)

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Oftast syns påsen under hakan, men det har hänt att det knappt varit synbart också. I den kullen fick honan ca 10st.

              Mina honor visar den mörkblå hakfärgen även när de skall "slåss" om maten, men då försvinner den efter en stund. När de är lekvilliga och munruvar är denna färg konstant under hela perioden tills ynglen lämnat honan.

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                "Mina honor visar den mörkblå hakfärgen även när de skall "slåss" om maten." så blir mina hanar när dom bråkar med varann och även när det är lek på G men då är det i ränder eller nästan hela fisken...Men din blir bara blå under hakan ?

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Honorna har en vacker aningen mörkblå ton i färgen på kroppen, men färgar enbart det mörkblåa på munnen, underhakan och magtrakten. Hanen däremot får den mörkblåa munnen, underhakan, magtrakten och vertikala ränderna.

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #10
                    när mina hanar leker så får de nästan helsvarta fenor. det är verkligen kul att se hur färgen förändras. min hanar är ca 20 cm medans honorna verkar inte bli större än ca 10-13 cm. så jag ser lätt skillnad på dem.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...