Sand i pumpen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bourwall

    Sand i pumpen...

    Tjena, jag har ett problem, jag använder en ganska finkornig sand i ena av mina akvarium, och problemet med det är att min Fluval 4 pump tar åt sig den sanden och i slut ändan leder det till att luften inte riktigt strömmar som den ska, och då måste man rengöra pumpen, ORDENTLIGT Jag börjar bli less på det nu dock, efter ca 4-5 dagar måste man rengöra igen, hur ska jag göra för att pumpen ska lyda mig och inte dra åt sig sanden?

    Mvh Nils Bourwall
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Att inte ha pumpen så nära sanden kanske skulle fungera...?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Bourwall

      #3
      hmmm... den hänger ca 5cm från sanden, + att jag har en relativt stor sten just under

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        vad pumpar pumpen ? vilken storlek är det på akvariet ?? låter rätt så konstigt att den drar upp sanden från 5cm håll..

        Kommentar

        • Bourwall

          #5
          Fluval 4, innerfilter, den pumpar drygt 1000l per timme tror jag det var, det akvarie jag använder just denna pump i är 250l, jag har nu prövat att lägga liter diverse stenar just under och runt omkring pumpen och ska se om det ger någonting.. hoppas..

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Du skulle kunna försöka få tag på fin porig blå filter massa och sätta på insuget (mindre än PPI10) PPI100 eller PPI1000.

            Sett att de två tyska nät firmorna saluför dessa men ingen svensk näthandels site som sälger annat än PPI10 vad jag sett.

            I min filter kammare (i frigolit bakgrund) finns ett tunt lager sand i botten som sakta sakta ökar. Har det fyllt med PPI10 och den kommer sanden i gemom, även om det bara är väldigt lite.

            Kommentar

            • Bourwall

              #7
              vart kan jag hitta sånt då?

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8
                PPI1000, det var finporigt det ! http://store.aquaristic.net/AQ981e10...,0,0,id1468,,0, finns på http://www.aquaristic.net/ . Finns även i PPI20 samt andra mått.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  hehehehe Karon Du menar att jag kan ha tagit i lite...

                  hade för mig att de hetter 10=grov, 100=mellan och 1000=fin...

                  ser att de verkar va 10,20,30 osv

                  Mitt fel.

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Nog är det så
                    PPI står för Porer Per Tum (Inch) och med PPI1000 hade blivit 1000 porer per tum och det förstår nog vem som helst att det var nog inte så det var menat

                    Kommentar

                    Arbetssätt...