Kan någon ge mig råd om sjuka fiskar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marre
    Användare
    • oktober 2003
    • 71

    Kan någon ge mig råd om sjuka fiskar???

    Hej svejs!!
    Köpte några demasoni för ett tag sen och den ena blev sjuk, den matvägrar, har tunn glasliknande avföring, och står med ryggfenan utspärrad, sen blev det dags för en melanochromis johanni hona samma sympton=död, och nu har en rödzebra börjat lika äter inte och tunn glasliknande avföring. Vad kan det vara och vad kan jag göra jätte tacksam om någon kommer med råd.
    MVH Maria
    marre
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det är troligen vad man kallar "bukvattensot". Det kan vara både bakteriologisk sådan eller orsakad av flagelat även om många enbart vill kalla den ena av dessa för "riktig" bukvattensot. Symtomen är i alla fall samma men medicinering olika.

    När jag har drabbats (eller rättare sagt mina ciklider)så har jag medicinerat mot den bakteriologiska formen på grund av att det varit den vanligaste fomen bland de akvarister som jag känner här i trakterna. Det har alltid hjälpt och därför drar jag lätt slutsatsen att den bakteriologiska formen är den vanligaste. Andra har den motsatta åsikten.

    Om man önskar medicinera mot den bakteriologiska formen så rekomenderar jag ett preparat som heter Fura pond från ett företag som heter Bio Plast. Kör dubbel dos mot vad som står i förpackningens bruksanvisning. Byt vatten efter 3-4dagar och om det inte ser bättre ut då så fråga din lokala handlare om ett preparat mot flagelat. Jag kan inte garantera att detta är rätta vägen att gå men det är vad jag skulle ha gjort.

    Läs mer här:


    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Nu när jag tittar på vad som är skrivet i "frågor & svar" här på ciklid.se så måste jag ställa mig lite frågande till det. Jag anser inte alls att den troligaste orsaken till ovan nämnda symtom, efter att flagelat uteslutits, skulle vara "förstoppning"? Jag tycker till och med att det är missvisande information. Det kan tänkas att jag missförstår något här så upplys mig gärna ni som vet.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        #4
        Nu orkar jag inte läsa i frågor och svar men står det inte något om att får man bukt med sjukdomen med bakteriedödande medel så var det inte bukvattensot. En av mina fiskar hade symptom för sjukdomen och jag behandlade med "sera bactopur direct". Det var små tabletter som man slängde ner i karet, man kunde även köra intensivbad på de drabbade fiskarna innan man körde hela karet. Fiskarna åt lite på tabletterna vilket gjorde att det kom direkt ner i magen och troligen kunde slå ut sjukdomen snabbt.


        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • salo
          Användare
          • april 2002
          • 314

          #5
          Hade samma symptom för en dryg månad sedan. Alla mina 4 rödzebra och 3 golden gick åt. Gjorde precis som Fredrik förslår, i med en kur Furapond, fast jag gjorde inget vattenbyte efter några dagar utan lät medicinen verka ordentlig. Nu en månad senare har ingen mer fisk dött, de äter med god aptit och allt är frid och fröjd *ta i trä*

          /Jonas

          540 (180x60x50) under uppbyggnad
          30L Nano under planering
          Drömmer om ett Nanorev

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Byt 80 procent av vattnet tillsätt 2 promille salt och medicinera med Aqufuran.Mata inte på ca 5 dagar o börja sedan mata väldigt lite första dagarna som du startar med maten igen.Har du ett ytterfilter ta isf bort det och kör det under tiden i en hink så du har en fungerande bakterieflora annars tar det tid att få stabilitet igen.Se till att genomluftningen av vattnet är väldigt god under medicineringen.

            Lycka till
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            Arbetssätt...