Sten problem....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Sten problem....

    Jag har letat efter sten (runda) i knytnävsstorlek, men även mindre och större. Jag har STORA problem att finna detta ute i naturen och jag kan inte förstå varför det inte tycks finnas ett enda litet stenröse eller någon bäck eller sjö där det finns bra sten att ha i akvariet.

    Jag bor i Skövde (tyvärr för detta ändamål tydligen).

    Någon som vet hur man skall söka eller ännu bättre, vart man kan hitta sten som passar. Det känns oerhört jobbigt att behöva gå runt hela Skövde för att finna några stenj*****...*s*. Jag vill byta inredning i mitt Malawiakvarium till mer biotopriktig färg och form på stenarna.

    *Kan inte se skogen för alla träden som står ivägen*
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    #2
    åk till gotland eller öland och plocka sten . där haru runda, kalkhaltiga stenar som liknar dom i sjön. hehe. kanske inte så mkt till hjälp.


    MVH Simon

    Kommentar

    • fisher_man
      Användare
      • september 2003
      • 78

      #3
      Du kan ju kolla på ställen där dom gräver tex om dom håller på att göra en ny lekpark sandlåda eller nåt.
      Där brukar dom kunna samla stenar som dom hittar på hög, för att senare typ dumpa dom någon annan stans.

      Kanske självklart men annars brukar det ju finnas vid havet om du har möjlighet att komma dit.

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #4
        Ett alternativ är kanske att ta kontakt med en lantbrukare. Han skulle säkerligen bli jätteglad om du plockar sten på hans åker. Nu på hösten brukar dom ju plöja upp en hel del, så det ska väl inte vara allt för svårt att hitta.
        Lycka till!

        Mvh
        Björn
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • maswa
          Användare
          • juni 2003
          • 52

          #5
          hej! jag skulle prova att åka till ett grustag där kan du hitta riktigt sjysta stenar. det gjorde jag och dom är kanon fina nu när jag har fått alger på dom. alla storlekar!!

          Lycka till hör av dig och berätta hur det gick mvh jimmy

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Saken är den att jag är en inflyttad Skövde-bo...*S* Men jag hittade ett litet område där en bonne snurrat runt med sin traktor och bökat upp lite (jordätarsläktet?) som jag med glädje plockade upp.

            citat:hej! jag skulle prova att åka till ett grustag där kan du hitta riktigt sjysta stenar. det gjorde jag och dom är kanon fina nu när jag har fått alger på dom. alla storlekar!!
            Det är just den biotopen jag vill ha...blandade storlekar av runda stenar som har ett litet alg-lager. Det är mer Malawi än t ex det jag har nu (kalksten). Det är snyggt i karet nu också, men jag vill ha det annorlunda...enligt mig...snyggare.

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Tja Stefan !

              Jag är igentligen Lidköpingsbo från början men pluggar i Lund. Jag kan tipsa dig om en bra bäck som ligger lite utanför Skövde. Där borde det finnas kanonstenar. Om du åker med bil mot Lidköping från Skövde så ska du stanna av innan du kommer till den stora fyrvägskorsen(varnhem och hornborgasjön tror jag).På höger sida innan du kommer ner fråb billingen löper en fin bäck med runda stenar. Jag tror att bäcken börjar ända uppe på billingen. Du får göra ett inlägg till om du inte fattar.

              Lycka till

              MVH
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Tack för tipset Cutekid!

                Det vore snällt om du kunde maila direktion fram till stenarna för jag är en riktigt vilsen stackare trots att jag hela mitt liv bott med naturen direkt utanför dörren.

                Nu handlar det bara om ett fåtal stenar då jag inte gillar att plocka bort från naturen speciellt mycket.

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • april 2002
                  • 727

                  #9
                  Jag skulle definitivt avråda alla att plocka sten från en åker. En akvariebekant som har ett 660 lit kar (80 högt) hade ett tiotal Altum men gjorde misstaget att plocka en sten som han tvättade och la i karet. Det kostade honom nästan 10.000:-. Sten var full med konstgösel och annat skit så fiskarna stendog på en natt.

                  Leta i Gula sidorna eller ring 118118 och fråga efter ett grustag (gärna ett som ligger på en rullstensås). Dä kan du få absolut rena stenar.
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • april 2002
                    • 787

                    #10
                    Det spelar nog ingen roll var man tar stenarna om man inte rengör dom NOGA innan...
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      Hej igen!

                      Det är lite svårt att förklara men åk mot Skara/Lidköping och titta noga på vänster respektive höger sida så kan du inte missa det. Det är en fin bäck som slingrar sig i stort sett hela vägen ner längs vägen. Du borde hitta den ganska enkelt om du tittat noga.
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Ok...får hålla ögonen öppna! Tack för tipset återigen och till alla andra som kommit med råd och tips...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...