frontosa+snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maswa
    Användare
    • juni 2003
    • 52

    frontosa+snäcklekare

    hej! jag tänkte kolla om någon har någon erfarenhet av detta. ska sätta upp ett 540 med ett gäng frontosa den största är runt 20cm.
    tänkte ha blästersand eller kalkgrus och några stora flata stenar.
    går det bra att slänga i 15 snäcklekare+en massa snäckor (såklart)
    finns det risk för att dom blir mellanmål??

    tacksam för svar jimmy
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Det är nog höst individuellt. Mina frontosor (allt mellan 10 och 35 cm) har hittils inte slukat någon lagom liten ciklid, men som sagt, om de väl får smak på fisk så är det nog ingen bra idé att blanda med fisk som får plats i gapet. Testa gärna med någon fisk som du kan tänka dig att vara utan innan du släpper ihop dem med dina favorit-pygméer.

    Tony Englund

    Kommentar

    • klassisk ära
      Användare
      • juli 2003
      • 139

      #3
      "frontosa+snäcklekare "

      Ja, detta går bra, under förutsättning att dina snäckskalsciklider håller sig i sina snäckskal.

      Mikael

      Kommentar

      • Mattias Nilsson
        Användare
        • april 2002
        • 467

        #4
        Jag har provat, mina frontoser var oxå ganska fredliga och jag hade inte sett dom jaga mindre firrar eller ens yngel innan, men efter ett tag började det saknas snäcklekare.....
        Jag tror att i längden funkar det inte, förr eller senare börjar frontoserna få smak för snäcklekare
        Mvh
        Mattias

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

        Kommentar

        • Poppo
          Användare
          • juli 2002
          • 85

          #5
          Jag har hört massor av exempel på folk som håller Frontosa ihop med andra fiskar utan problem. Jag skulle dock aldrig ge mig på det ige.
          För ca fyra-fem år sen höll jag 6 Frontosa ihop med snäckskalslekare och Tropheus i ett 600 l kar. Det gick åt skogen! Frontosorna tryckte i sig både snäckskalslekarna och flertalet av mina Tropheus. M a o, det var den dyraste föda jag någonsin gett en fisk.
          //Pontus

          Kommentar

          • maswa
            Användare
            • juni 2003
            • 52

            #6
            tack för era inlägg!!
            jag tror nog jag avstår från getingarna och kör någon lite större tanga....

            mvh jimmy

            Kommentar

            Arbetssätt...