Minsta cikliden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klassisk ära
    Användare
    • juli 2003
    • 139

    #16
    "Men kan dom leka i grottor oxå som är av liknande size? "

    Lätt hänt.

    "Om ni fick rösta på den läckraste lr mest intressanta dvärgcikliden vilken/vilka skulle det då bli?"

    Tja, ordet "dvärgciklid" får mig mest att tänka på Apistogrammor. I boken "Dvärgciklider" skrivs det ju visserligen om både Julidochromis och Eretmodus... Apistogramma hongsloi verkar ju snygg(http://www.apistogramma.com/fish/API...%20MALE2AA.GIF). Någon dag skall jag skaffa ett par sådana och ett flak torv.

    Mikael

    Kommentar

    • klassisk ära
      Användare
      • juli 2003
      • 139

      #17
      Äh, ta den här jäkeln istället: http://www.zoopet.com/akvarium/images/600/28.jpg

      Mikael

      Kommentar

      • Gimpan
        Användare
        • augusti 2003
        • 183

        #18
        Ja den var läcker! Jag skulle kanske sagt små istället för dvärg...ursäkta. Jag tror att jag har bra med falta nu för att gå loss på firrar utan att sedan ångra mig
        Tack för all hjälp!
        mvh
        JimmY CasH

        En "Viktoria" tack!

        Kommentar

        • Gimpan
          Användare
          • augusti 2003
          • 183

          #19
          Jag har sprungit runt och kollat affärer samt ringt lite samtal och nu inhandlat några Apistogrammoedis, yellow cacauides malea och Nijsenni där honan är väldigt häftig. Dvärgcompen ska jag se om den går att beställa för den såg så läcker ut...sätter upp lite bilder på zoonen när jag fått tag i en kamera
          JimmY CasH

          En "Viktoria" tack!

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #20
            Ola: Jag trodde minsta fisken var de där sydostasiatiska smörbultarna? 8 mm eller vad det var de blev... Det lär dessutom finnas ännu mindre arter som ännu är obeskrivna.

            En dvärgciklid jag varit sugen på att få tag i är annars Biotoecus opercularis.

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #21
              Prataede vi om minsta fisken eller cikliden?

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                Prataede vi om minsta fisken eller cikliden?
                Jag blev bara förvånad över Olas uttalande att "Den minsta fisken är för övrigt en mal." Det finns väldigt små malar, ner mot 15 millimeter om jag inte minns fel, men de är inte minst bland alla fiskar vad jag vet.

                Vad gäller minsta cikliden... Vad gäller brevis verkar det som om den blir större i akvarium än i naturen - den enda storleksuppgift jag sett på dvärg-brevis är i akvarium, 45 mm, vilket isf innebär att den är bara obetydligt mindre än normalformen. Apistogrammorna å sin sida är dåligt kända, plus att de mått som anges är standardlängd (SL), dvs utan stjärtfenan, så jag vet inte vilken av dem som kan anses vara minst.

                Det hela blir mer förvirrat pga att malawi/tanganyika populationer med avvikande utseende brukar ses som geografiska former (t.ex. Neolamprologus brevis "dwarf") medan sydamerikanska populationer med avvikande utseende brukar beskrivas som separata arter, så om en särskilt småvuxen population av Apistogrammoides pucallpaensis hittas, blir det den minsta arten av ciklid även om den är större än N. brevis "dwarf"...

                Kommentar

                • Gimpan
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 183

                  #23
                  Hehe låter nästan lite rörigt! Menar du att brevisen då inte räknas som ciklid??
                  Biotoecus opercularis var väl kanske inte den mest färggranna ciklid jag sett direkt, i vilket syfte är du intresserad av denna? Är den speciellt farsinerande som art eller bara mkt liten?
                  Finns det några dvärgvarianter av viktoriaciklider?? Ni som är proffs vet säkert..hoppas jag.
                  Viktoria är lite knepiga att få tag i, vilken inportör lr hobbyodlare har det största utbudet viktorias?
                  Kul med diskussion !!
                  JimmY CasH

                  En "Viktoria" tack!

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    citat:Ola: Jag trodde minsta fisken var de där sydostasiatiska smörbultarna? 8 mm eller vad det var de blev... Det lär dessutom finnas ännu mindre arter som ännu är obeskrivna.
                    Minsta sötvattensfisken skulle det vara. Fast plötsligt blir jag lite osäker.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Jonne
                      Användare
                      • april 2003
                      • 120

                      #25
                      Vad jag har hört så var det multifasciatus som är minsta cikliden. Dom sa det i filmen om Tanganyikasjön som har gått på Tv. Där fanns både världens minsta & största ciklid.
                      www.discusklubben.se

                      Kommentar

                      • Rickard
                        Användare
                        • april 2002
                        • 727

                        #26
                        TV 4 ansåg att största hotet mot cikliderna var akvariehobbyn och att de var substratruvare ??????
                        M.v.h.
                        Rickard

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          Det är en helt annan film. Filmen som det syftas till är utgiven av National Geographic. Rent generellt är det nog hopplöst att bestämma vilken ciklid eller fisk som är minst. Kommer fisken växa? Är det en ungfisk? Kön? Största är lättare eftersom man kan se det som ett rekord. Om det är en Cichla eller en Boulengerochromis som har det rekordet just nu vet jag inte.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av Gimpan

                            Hehe låter nästan lite rörigt! Menar du att brevisen då inte räknas som ciklid??
                            Jodå, fast maxstorleken räknas på "standard" brevis, inte på de största exemplaren ur dvärgpopulationen, som det hade gjort om dvärgpopulationen sett som en separat art.

                            citat:Biotoecus opercularis var väl kanske inte den mest färggranna ciklid jag sett direkt, i vilket syfte är du intresserad av denna?
                            Jag tycker den är snygg, särskilt hanar i lekdräkt är snygga. Plus att den har ett hanterbar storlek.

                            Viktoria ciklider vet jag nästan noll om.

                            Kommentar

                            • Gimpan
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 183

                              #29
                              Ja det är så få som har koll på viktoria så jag tänkte bli guru på dom....hehe har inte kommit så långt än men jag lär mig massa nytt varje dag och snart har jag hela 10 olika arter vilket e rätt mkt
                              JimmY CasH

                              En "Viktoria" tack!

                              Kommentar

                              • Vannar
                                Användare
                                • april 2002
                                • 339

                                #30
                                Nja viktoria cikliderna är såpass ny som artflock att dom inte har hunnit ändra sig så mycket i kroppsform och kroppstorlek så dom flesta är mer eller mindre lika i kroppen och ungefär likastora.

                                Det som ändra sig första och som man finner väldigt stor variation av hos viktoriacikliderna är huvudets och munnens uteseende.
                                / Jonas Vannar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...