Att dela ett akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Att dela ett akvarium

    Hej!

    Jag har 2st 70 litare som jag nu skall dela av till 4 st med en mellanskiva för att dra upp yngel. Jag tänkte att det skulle vara en självklarhet att bara limma fast en plexiskiva mellan med nät längst upp där vattenytan rinner och två stora hål längre ner på plattan med nät så att vatten även kan rinna genom där.

    Min lösning fungerar inte så bra som jag trodde och jag blev lite frustrerad, främst på grund av att näten ju slammar igen, vilket också påverkar ytrörelsen.

    Kan nån ge mig ett bra förslag på hur man delar ett akvarium med två plattor fast man bara har en pump, som egentligen inte det går att koppla en slang till.

    Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #2
    Hej!

    Du sätter en blåfiltermatta mellan! Om karet är 30cm djupt så köper du en filtermatta som är ca 33cm djup. Spänn sedan mattan mellan akvariets sidor. du får en liten filtrering på samma gång ju!

    Mvh Ola
    ola lindeberg

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      En filtermatta? Bra idé. Men skulle inte det göra att ytvattnet bara stod stilla på sidan utan pump??
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        Förmodligen, men sätt dit en luftpump eller en minder cirkpump?

        Mvh Ola
        ola lindeberg

        Kommentar

        • Kjell K
          Användare
          • april 2002
          • 128

          #5
          Nu vet jag inte riktigt vad du har för pump, men om det är exempelvis ett mindre innerfilter så kan du göra ett hål i filtermattan och stoppa in filtret där. Utblåset hamnar då på ena sidan och insuget på det andra. På så sätt får du cirkulation på båda sidorna eftersom vatten måste passera genom mattan. Utblåset riktar du sedan mot ytan så får du bra syresättning också.
          Att hänga en mindre cirkulationspump i mattan funkar också.

          Kommentar

          Arbetssätt...