If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Enda negativa att säga om sand i den storleken är väl att den kanske är aningen för finpackad och att den kan "blåsa" in i insuget på ytterfiltret.
Jag har en liknande sand (Rådasand 0,33mm) och jag är väldigt nöjd med utseendet och sandens uppskattning av fiskarna. Jag har Malawi och de tar sand i munnen och "tuggar" den lite för att sedan föra ut sanden via gälarna. Troligtvis är detta beteende till för att ta bort små parasiter (gälparasiter).
jag har den sanden, och den funkar kanonbra på alla vis.
Har bilder på http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=106279. Det är 540 liters som jag har den sanden i.
MVH Maria
Äntligen någon som hade en bild att visa när den är på plats i akvariet! Tack marre, det avgjorde för mig. Jag handlar sand på Biltema i nästa vecka.
mvh
/Hasse
Sand, ren kiselsand. Icke att förväxla med en del aluminiumsilikater som ibland används som "blästersand".
Ja marre, undrar om Biltema tar hänsyn till akvaristers behov när de köper in blästersanden? Åtgången lär vara hög efter all "reklam" som görs bl.a. här...
Hej,
skölde du bara sanden lite lät sedan lade du ned den i akvariet? Eller måste du lägga in den i ugnen för att ta död på eventuella bakterier e.c.t...
Kommentar