Ciklider från Uruguay?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    Ciklider från Uruguay?

    I Ciklidbladet har vi kunnat läsa artiklar om ciklider från Uruguay lite då och då under de senaste 4-5 åren. Vet någon om dessa fiskar finns i Sverige?
    Odlas dessa någonstans och finns det i så fall någon handlare som har dem? Jag tänker då främst på olika arter av släktet "Cichlasoma". Ex. C.facetum, C. possilum, C. sp."colla", C.sp."red ceibal".

    / Ola Sjödin

  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    #2
    Hej Ola!
    Jag har jagat efter Cichlasoma Facetum (Chanchito) hela mitt akvarieliv och börjar fundera på om arten överhuvudtaget finns på riktigt

    Är det nån som håller dessa fiskar skulle jag oxå vara nyfiken att få reda på vem.

    Mvh
    Danne

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      En sändning ciklider från Uruguay kom in till Danmark i våras. Sändningen delades mellan Cichlidecentret och Akvarie West. Jag var och kollade på Akvariewest och då fanns det inne ett flertat (mins ej 2-4 arter) Cichlasoma. Ingen av dessa fiskar fanns med på lagerlistorna så ring affärerna om ni är intresserade.
      Det slumpar sig ju oxå så att Uruguays ende akvariefisk exportör tidigare har bott i Sverige, talar svenska och tom har varit aktiv här på forumet. Här är hans hemsida:

      100% satisfaction guaranteed. Hassle-free shopping. We help you find the right domain name.


      Själv har jag en Cichlasoma som jag köpt som VF Uruguay. Om detta stämer bör det vara Possilum som jag ev ska försöka få lek på i vinter.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • mrgreed
        Användare
        • juli 2002
        • 494

        #4
        Var ligger affärerna?
        Var inne på sidan och japp chanchito fanns:-)
        Mvh
        Danne

        Kommentar

        • cremedaz
          Användare
          • december 2003
          • 144

          #5
          Hej Danne.

          Akvarieleasing hat nyligen fått in 20 C.facetum från Uruguay.
          Jag var och kikade på dom för ett par veckor sedan på akvarieteknik
          i Filipstad, de gick i karantän då, men verkade väldigt fräscha.
          Själv så har jag vf. c.facetum från Porugal som har ynglat av sig.

          Mvh Erik
          Min zoon.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

          Kommentar

          • Felipe
            Användare
            • april 2002
            • 327

            #6
            Hej pa er!

            Ola; "Cichlasoma" sp. "Colla" var det gamla namnet da arten inte var beskriven.
            Fran 2004 hetter arten Cichlasoma scitulum (Rigan&Kullander)
            (Colla ar namnet for floden dar vi forst fangade denna fisken, 1994)

            Olof;
            Om jag inte har fel for mig, sa sande jag till Danmark den 30 april 2003.
            Men jag tror ej att nagra "vanliga" C.facetum kom med da...och det stammer nog det du sager om C.possilum.
            (jag kan kolla detta i mina gamla anteckningar).

            Det stammer ocksa val att det ar facetum som sandes till Filipstad for en manad sedan, tillsammans med gymnos och crenicichlor.

            Manga har skrivit och "klagat" pa att det finns for fa bilder (+info) om dessa arter ute pa internet.
            Jag kan bara halsa att vi haller pa att avsluta var "nya" hemsida dar vi kommer att ha runt 200 ciklidbilder och nastan lika manga bilder pa habitats och biotoper.
            Vi har ocksa sant en del ciklidbilder till www.ciklid.se
            Men jag kan visst aterkomma och tala om nar den nya sidan ar klar, plus att jag staller garna upp med info om nagon behover det!

            Ha det!
            Felipe
            Felipe

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • juli 2002
              • 494

              #7
              Hej Erik!
              Jag fick tips från Felipe att dem skulle dyka upp så jag hann blixtsnabbt beställa 6 st innan dem tog slut:-)
              Efter en dust av vita prick sjukan är dem nu pigga och friska,väldigt tama och matglada och oskygga.
              Så 6 st i 5-6 cm storleken har jag just nu och förhoppningsvis blir det åtminstone ett par av dessa:-)

              Mvh
              Danne

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • april 2002
                • 327

                #8
                Det skulle vara kul att jamfora Eriks fiskar fran Portugal med dessa som Danne har kopt!
                Felipe

                Kommentar

                • mrgreed
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 494

                  #9
                  Jag är usel på att ta bra bilder.Kommer ändå försöka att ta lite bilder framöver.
                  En sak som jag har märkt är att Facetum kan se väldigt olika ut i färgsättningen.Jag vet inte om det har med enbart humöret att göra men ibland är dem mörkbruna utan ränder ibland ljus nästan guldaktig men utan ränder och ibland guldfärgad med bruna ränder typ som en sebraciklid men med guld istället för silver och mörkbruna stripes istället för svarta.
                  Dessutom har några av dem röda ögon vilka några andra inte har av mina 6 st.Jag trodde först det var köns-skillnader men har fått höra av Felipe att så inte är fallet.
                  Dem gillar att slåss helt klart , det jag först trodde var fenröta var som tur var bara sviter efter fighter.Så med lite fler gömställen fungerar det mycket bättre.

                  En annan konstig sak är att det är extremt olika bud på "nätet" om hur stor den kan bli.Jag har hört allt från 20 till hela 70 cm.Jag tror dock att den riktiga sanningen är runt 25 cm.

                  Mvh
                  Danne

                  Kommentar

                  • Felipe
                    Användare
                    • april 2002
                    • 327

                    #10
                    Att dem kan se olika ut kan visst bero pa humoret...ibland fangar man exemplar som ar grona med svarta rander...ibland blir det gult och svart....och riktigt stora exemplar kan bli helt morkgrona, nastan svarta.
                    Men det svart att saga da det finns en hel del arter inom samma grupp.
                    Det dar med roda ogon pa nagra exemplar hander ocksa hos andra "Cichlasoma" (ex: "Cichlasoma sp. "Red Ceibal") och som sagt; det ar bade hanar och honor som kan ha det.

                    Storlek; runt 25cm. ar max, i alla fall hos vara facetum.

                    Ha det!
                    Felipe

                    Kommentar

                    • Felipe
                      Användare
                      • april 2002
                      • 327

                      #11
                      Ola;
                      vi gick in pa facetum....men fick du nagra tips pa om det finns andra som odlar andra arter??
                      Felipe

                      Kommentar

                      • Tommy J
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 28

                        #12
                        Felipe;
                        Jag undrar lite över G. labiatus "Blue Yerbalito", jag var förbi Akvarielagret och tittade på denna fisk, de var ca 10cm men de hade ingen puckel på huvudet. Växer denna puckel till sig när fisken blir fullvuxen eller hur är det?
                        Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv i universum är att ingen försökt kontakta oss.

                        Kommentar

                        • Felipe
                          Användare
                          • april 2002
                          • 327

                          #13
                          Hej Tommy!
                          Jag antar att vi nu pratar om en hane du sag??
                          Puckeln dyker upp hos konsmogna haner da det ar lek pa gang.
                          Nar lekperioden ar over, borjar denna forsvinna men tendensen ar kvar.
                          En del populationer blir konsmogna tidigare, hanarna far alltsa en valbyggd puckeln redan vid 6-7cm.
                          Detta kan bero pa att det ar olika arter (??), fast arligt talat ar det "nastan" omojligt att kunna se nagon skillnad mellan dessa och andra populationer av labiatus.
                          Gymnogeophagus labiatus "Blue Yerbalito" kommer fran bifloder till Rio Yaguarón, nordostra Uruguay, region Cerro Largo, gransen med Brsilien.
                          "Blue Yerbalito" hanar blir max. (runt) 16 cm. och det ar runt 12-13 cm. som jag har sett puckeln pa konsmogna hanar.

                          Ar det annat....sa ar det bara att fraga!
                          Halsningar
                          Felipe

                          Kommentar

                          • Tommy J
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 28

                            #14
                            Hej Felipe
                            Tack för svaret. Jag undrar om du eller någon annan har bild på G.Meridionalis Sarandi, jag har sett denna fisk som ungdjur i butik och är nyfiken på hur den ser ut som fullvuxen. Jag hittar ingen bild på nätet.

                            Mvh Tommy
                            Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv i universum är att ingen försökt kontakta oss.

                            Kommentar

                            • Felipe
                              Användare
                              • april 2002
                              • 327

                              #15
                              Hej Tommy!
                              An sa lange gar den som Gymnogeophagus cf. meridionalis "Sarandi" da den liknar meridionalis....men antagligen ror det sig om en obeskriven art.
                              Tyvarr ar jag totalt oduglig med datorer....jag sander bilden via email (har forsokt sanda den hit till forumet men lyckas inte.....det kanske inte alls gar??).
                              Klarar du sanda den hit sa vore det bra....det ar ju en mycket vacker fisk!

                              Halsningar,
                              Felipe
                              Felipe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...