Crenicichla proteus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    Crenicichla proteus

    Jag har en proteus hona som jag skulle vilja skaffa en hanne åt. 375:an honan går i rymmer också en jaguarciklid och en oscar. Oscarn ska säljas eftersom den börjar få lite väl mycket stryk av jaguaren.

    Kommer ett proteuspar klara sig bättre mot jaguaren än vad oscarn gör nu? Jaguaren är ca 22 cm och gäddan är väl ca 10 cm. Jaguaren har stannat av ganska mycket i växten nu så jag antar att gäddan ska komma ikapp i växten snart.

    Är det svårt att få ett proteuspar som tvingats ihop att acceptera varandra? Har läst att ofta slår hannen ihjäl honan när hon inte vill leka, stämmer det?

    Ni som haft proteus kan väl berätta om hur deras temperament är när dom leker resp. inte leker.

    Jag har haft yngeltorka ett tag nu sedan jag sålde sebrorna och det känns som att man vill ha ett par så det finns något att se fram emot ibland.


    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!
    fish r friend

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • februari 2003
      • 708

      #3
      Orm: Den där har jag redan läst och det var delvis den jag syftade på när jag sa att jag läst att hannen slår ihjäl honan om hon inte vill leka. Men jag vill veta vad ni vanliga akvarister har för erfarenheter, kanske har de jag läst om bara haft otur med sina.

      Funkar ett proteus-par med en jagghanne?


      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        Funkar nog tills han äter dom

        Proteus är väll som de flesta andra saxatilis-gäddor. Agressiva mot det mesta, mycket agressiva mot varandra. Alla ciklidhanar spöar sina honor om de inte vill leka när hanarna vill de men gäddor är snäppet elakare än genomsnittet. Låt en grupp ungdjur växa upp ihop och para ut sig så har du chans att få ett harmoniskt par. Släng ner en hane/hona till din befintliga hane/hona och det finns stor chans att en av dom är död snart.
        fish r friend

        Kommentar

        • walle_1
          Användare
          • februari 2003
          • 708

          #5
          Att dra upp ungdjur med en hungrig jaguar är nog ingen vidare idé. Men om jag kunde få tag på en skaplig gädda så klarar han nog sig fint.

          Jag tror inte att en jaguar klarar av att äta en gädda på 20-25 cm. Han gör ju inte ens ansats till att äta den jag har nu fast den är knappt 10 cm.

          MVH Martin

          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            nej, gäddor är nog inget lätt byte för en jaguar. men jag har erfarenhet av saxatils hane/hona som inte är "par". det är ingen trevlig syn när en stor menezesi-hane tar tag i den mindre honans huvud, sliter ut henne ur gömstället och ruskar till.
            fish r friend

            Kommentar

            • walle_1
              Användare
              • februari 2003
              • 708

              #7
              nej, men om det skulle bli bråk så får man väl sära på dom.

              MVH Martin

              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Protheus tillsammans med jaguarhane. Det kan gå men jag är tveksam till det.
                Jag hade en gång ett protheuspar och de var sanslöst aggressiva när de gick i lek. (Trodde jag hade bilder på min sida men jag har inte lagt in dem ännu)
                Jag vet inte riktigt hur stora de blir men min hane växte under den korta tid jag hade dem från 18 till 23 cm, hade väl förmodligen blivit större då den växte fort. En ensam jaguar är nog ingen större match för dessa.

                Har nu ett C Menezesipar. De är på gång att leka igen och håller därför på att försöka köra bort ett doviipar som redan har yngel (inte frisimmande än). Menezesin räknas ändå tydligen som en av de fredligare Crenicichlorna. Storleksmässigt är de lika, hanarna 18-20 cm, honorna 14-15 cm.

                Det man måste tänka på också är att gäddorna är fruktansvärt snabba och smidiga även när de blir större. Så är inte fallet med jaguaren, den kommer helt enkelt inte att hinna med. Mina dovii hinner inte med riktigt och då är de ändå 2 mot 2.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  walle:
                  Många tycker säkert att jag är lite oseriös nu... men prova och se, det är mitt tips. Det går alltid att spekulera vad som kommer att hända men är inte arterna helt okompatibla, vilket jag inte tror att fallet är här, så brukar det bästa vara att testa och se. Fiskar är individer så det är nästan omöjligt att på förhand veta vad som kommer att hända om arterna inte redan "på pappret" är helt okompatibla. Funkar det så funkar det, funkar det inte så får man sära på fiskarna och spara de man är mest intresserade av. Svårare än så behöver det inte vara, det brukar gå ganska snabbt att avgöra om det kommer att fungera eller ej och bevakar man karet så ska det inte behöva inträffa några oönskade olyckor.

                  Personligen så tycker jag nästan att det är dumt att avstå från att prova arter som har möjlighet att bli ens absoluta favoritart. Se på mig, hur smart var det att köpa jaggor och stoppa ner med sajicaciklider? Givetvis väldigt osmart och utgången var oundviklig... Men nu har jag hittat min favoritart och även om det var tragiskt att majoriteten av de egenhändigt framodlade sajicacikliderna strök med så ångrar jag mig inte för en sekund att jag provade jaggorna.
                  Gäddcikliden verkar ju ha potential att bli något liknande för dig om jag har fattat rätt från dina beskrivningar i andra trådar så jag tycker definitivt att du ska prova. Lås dig inte vid jaggan om det inte är en art du är så där superintresserad av, de tar för mycket plats och är för okompatibla med andra arter för att man ska hålla dem om man bara är flyktligt intresserade av dem.

                  Är du fortfarande jätteintresserad av jaguarcikliden som art så är ju ett allternativ att försöka hitta en hona till jaguarhanen och därmed få bukt på "yngeltorkan"... Så hade jag gjort men jag har ju å andra sidan aldrig haft gäddciklider.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • walle_1
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 708

                    #10
                    Ok, tack för svaret Jinnarparen. Jag förstår att det kan bli problem men det är som Fredrik säger, provar man inte får man inget (säkert) veta. Det är iaf inte säkert att det går att få tag p någon hanne. Han hade två små gäddor kvar men en vara bara 4 cm och den andra typ 7, men han trodde att den större var en hona. Jag ska ringa han idag för han har fått hem en ny lista ida så ska vi se om det finns några hannar där.

                    Du har helt rätt Jinnarparen, gäddor är nå fruktansvärt snabba. Medan jaguaren försöker smyga sig på löjorna eller oscarn rusar efter dom (som inte går sådär jättesnabbt precis) så skjuter gäddan som en kanon och hugger småfisken hur lätt som helst. Till och med sebraynglen som gömmer sig så friskt och är faktiskt väldigt snabba, jagade han och plockade dom allihop, det finns ett yngel kvar från sebrornas senaste lek tror jag så det är inte riktigt yngeltorka än .

                    Nä men allvarlïgt så ska jag iaf testa, om jag får tag på någon hanne vill säga. Gäddan jag har nu är ju såpass liten än så jag tror att jaguaren hinner sätta lite respekt i dom innan dom blir alltför stor. Dessutom känns det som att oscarn kommer att få det tuffare plus att han blir så stor så jag måste byta in han nån gång iaf. Jag skulle ju kunna byta in jaguaren också för det blir ju tvunget nån gång, om jag inte skaffar större kar, men det känns som att jag hellre spar jaguaren än oscarn.

                    Sen har jag ju obscuran som ska ner i 375:an så småningom , och han blir ju 35 cm han också.

                    MVH Martin

                    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 708

                      #11
                      Vad behöver proteus för ställe att leka på? öppet? grottor?

                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Grottor, håligheter, under en brädbit eller liknande.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • walle_1
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 708

                          #13
                          Ok, det är ju perfekt. Jag som har ganska mycket rötter i karet.

                          Vill dom ha en platt sten eller liknande att placera rommen på eller sätter dom det på en rot eller till och med på bottenglaset?

                          Gräver dom mycket under lektiden?

                          MVH Martin

                          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Jag har aldrig haft proteus. Menezesi, sp. Pernambuco och saxatilis, som alla finns i samma grupp, verkar inte ställa så stora krav på lekplats. Det verkar som att det ska vara en skyddad plats med något ovanför. Mina menezesi leker i på väggen inne i hålan ovanför patrickins ryggfena på http://www.stockholmsciklidklubb.com...ensson&img=103
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • walle_1
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 708

                              #15
                              Ok.

                              Tilläggas ska väl att oscarn är borta nu och jag väntar på att min nya proteus ska bli större så jag kan fastställa kön på den. Just nu ser det ut som en hanne men det kan ju ändras snabbt när den kommer upp runt 6-7-8 cm.

                              Vid vilken storlek kan proteus leka? Jag har läst 12 cm. Men min hona är ca 9-10 och alldeles röd på buken, innebär det att hon är könsmogen?


                              MVH Martin

                              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...