Nandopsis Urophthalmus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Nandopsis Urophthalmus

    Undrar om någon har eller har haft Nandopsis Urophthalmus. Jag skulle nämligen gärna vilja veta vilka de kan gämföras med agrisivitets mässigt m.m.

    Har 3stk Urophthalmus själv och den största (ca 15cm) höll på döda min enda grön texas ciklid (en hanne på 12cm). Han hann skada honom allvarligt på mindre än 30min under tiden jag gick till affärn fram och tillbaks i kort ärende.

    Jag tog genast ur den gröna texas hannen när jag kom hem! Men han ser inte alls bra ut. Många små jack som nästan bildar hål vid båda ögonen samt en mindre skada på ena sitt högra öga.

    Det lilla jag själv han se var Urophthalmus´en skrämmande målinriktad på att skada ögonen på grön texas hannen.

    De höll varandra i ett stadigt grepp med käkarna, men varje gång texas killen tappade greppet fick han en hastig attack mot endera öga.

    Jag undrar om Nandopsis Urophthalmus är känd som lika aggresiv som Festae, Managuensis, labiatus, Citrinellum mm.

    I så fall för jag göra mig av med de 3 Urophthalmus´arna omgående.

    tacksam för svar


  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    den är känd för att vara aggressiv, men inte så aggressiv som festae/labiatus/citrinellum. detta är vad jag lyckats snappa upp på de mer seriösa amerikanska forumen jag besöker.

    fish r friend

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #3
      Är det mina gamla fiskar du pratar om månne:-)

      Precis som ORM säger så är den inte känd för att vara lika aggresiva som t.e.x Citrinellum.
      Däremot är texascikliden känd för att ofta vara för aggresiv för sitt eget bästa och hamnar ofta i underläge då den inte räcker till.
      I mitt akvarium fick Urophthalmusarna stryk av min Labiatum hane som var helt vansinnig,det kanske satte sina spår på fiskarna?

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Tackar för svaren!

        Mycket möjligt danne!
        (om det var dig jag mötte på älvsjö station för ett par månader sen) har tappat bort din mail adress.
        Hade tänkt "uppdatera dig" på hur det går med dem...

        Det du säger om texas cikliden stämmer nog mycket bra! Han försökte aldrig fly under deras fajt. Han hade flera chanser att ge sig av men gav sig genast fram till Urophthalmus´en igen om de kom en bit ifrån varanndra. Nästan som om han bad om stryk.

        Jag flyttade grön texas hannen till ett kar med 6stk synspilum ungdjur (8-12cm) och där har han kaxat med alla och ställt till med röj hela morgonen.

        Kommentar

        • Motaguensis
          Användare
          • juni 2003
          • 250

          #5
          Erik.S: Jeg har hatt 2 VF par med Nandopsis urophthalmus, det ene paret gikk i et 250L alene, og hannen vra rundt 24cm og hunnen 18cm.
          November 2002 slapp jeg nedi en Herichthys carpinte på 22cm og i løpet av 10min var han ganske hardt skadet og måtte flyttes mitt 900L, men der ble han drept av min VF Nandopsis festae hann som da var 24cm i løpet av natten og jeg fikk desverre ikke hatt Carpinten min lengere enn et døgn De er litt aggresive, men gir du de god nok plass, så blir de ikke så aggresive får når de gikk i min 900L en liten stund var de ikke særlige aggresive, men likte å sloss litt om revir med 2 av mine gamle Managuenser og mitt Vieja maculicauda par.
          De er i hvertfall ikke i nærheten av Festae i aggresivitet, citrinellum, labiatum, men ligger på samme skala som Managuense vil jeg si etter min erfaring. Etter min erfaring er de også på samme aggresivitet skala som Vieja maculicauda og går veldig fint sammen med denne arten. De er ganske aggresive hvis de blir kongene i akvariet, men er roligere hvis ikke.
          Lykke til Veldig fine fisk så jeg anbefaler deg å beholde dem!
          Preben

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • juli 2002
            • 494

            #6
            Japp det är jag!
            Har du fått något par utav dem än?
            Den största lär ju vara en hane och förhoppningsvis var ju dem 2 mindre honor?
            min mail:danne68.andersson@chello.se

            Mvh
            Danne

            Kommentar

            Arbetssätt...