Alternativa bakgrunder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Alternativa bakgrunder

    Hej igen !

    Lika bra att fortsätta fråga när man än gång är igång...

    Tänker byta min bakgrund. Var inne på att köpa en BTN. Otroligt snyggt men blir nog för "svårt" för mig som skall fixa det själv.
    Är det någon som i stället har erfarenhet av juwel bakgund eller aqauels bakgrund. Enfärgat svarta med "mönster" som fästes med silikon inuti akvariumet.Blir det snyggt och hur ser fiskarna ut i färgerna mot den svarta bakgrunden ?

    Alltid lika tacksam för svar...

    Mvh Cassandra
  • Eric
    Användare
    • oktober 2003
    • 53

    #2
    Själv har jag ett 720 med BTN bakgrund, men tänker man mer med plånboken kan det vara ett tips att titta närmre på Pangeas bakgrunder.De väldigt snygga. Juvels bakgrunder tycker jag personligen är gräsliga (men det är ju bara min åsikt). Ett annat tips är att se till att dra nytta av utrymmet som blir "över" bakom bakgrunden, med tex filter, pumpar och doppvärmare.
    Det finns många bra siter där du kan se hur man monterar en bakgrund, här är en: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=469
    Ber du nån om lite hjälp så ska det säkert ordna sig. Ta det lugnt och hetsa inte. Försök att få bakgrunden så "tät" som möjligt, så att du kan dra nytta av det om du tex vill ha filtermatta på baksida tex.

    Lycka till
    Mvh Eric

    Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
    I am haunted by waters.

    //Norman Maclean

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Själv har jag precis monterat in en Juwel bakgrund i mitt nyaste kar, skall vatten fylla det om några dagar så får vi se...
      Har en hemgjord korkbakgrund i mitt andra kar, och ville ha lite variation i utseende. Med stor häftig rot framför så kan det nog bli rätt snyggt trots allt.
      Kolla på 300 L så ser du hur det ser ut just nu utan vatten;

      Okej, den ser inte så rolig ut just nu men vatten blir det nog annorlunda.Till helgen får vi hur som helst se om det blev fiasko eller succe...
      Anders L

      Kommentar

      • Trigger
        Användare
        • oktober 2003
        • 34

        #4
        Hej alla!
        Angående Pangeabakgrunder: Är det någon som vet något ställe (akvarieaffär, allmän lokal, hemma hos någon, ...) i Stockholmsområdet där man kan se en Pangeabakgrund live?

        Står i begrepp att investera i en bakgrund typ BTN men är rätt nyfiken på Pangea efter vad jag läst om dem här på forumet. Verkar ju som att man får rätt mycket Pang för pengarna med Pangea...

        Vad jag förstår finns inte någon affär i krokarna här som säljer Pangea utan det blir till att beställa från Danmark eller Skåne i så fall, men det vore ju onekligen skönt att få kika på en i verkligheten först för att minska risken för att man blir missnöjd.

        Tacksam för alla tips och åsikter! :-))




        [För övrigt är jag nyregistrerad och grön här på forumet och ser stenhårt fram emot att snart sätta igång mitt första aktiva akvarium på sisådär 14 år! :-) Har inte haft plats eller tid för sådant på länge men nu skall det äntligen bli av igen. Kliar ordentligt i fingrarna kan jag lova. Blir antingen Tanganyika, som jag har starka känslomässiga bindningar till sedan barnsben, eller Malawi som jag aldrig någonsin haft förut. Utbudet av fisk verkar dock bättre på Malawisidan tycker jag. Har inte riktigt bestämt mig ännu och det känns just nu som att det blir ett slumpval så småningom, typ singla slant eller nåt...]

        Fridens
        /Mats

        /Mats
        ___________________
        * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
        - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
        - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
        - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
        - Copadichromis Azureus (1+1)
        - Ancistrus sp (1+1)

        Kommentar

        • Torsten
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 647

          #5
          Jag har en enfärgad svart bakgrund från Aquael. Den behöver varken limmas eller ngt, bara måten stämmer. Är tillverkad i plast, tar 1-2 cm av utrymmet. http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=987
          Jag har även några bilder på min Zoon när den va ny. Nu är den mera "algbeklädd". Med tanke på pris och att man inte behöver silicona fast den är den helt klart prisvärd!

          Kommentar

          • Eric
            Användare
            • oktober 2003
            • 53

            #6
            Nu när vi ändå är inne på Bakgrunder osv, så var jag inne och snackade med killarna på Aquarium Malawi för ett tag sen och de pratade (och visade) bakgrundsmoduler som påminner om BTNs:, men dessa var tillverkade av ett norskt företag och skulle inte vara lika dyra som BTN. Är det nån som snubblat över dessa moduler förut och vet företaget heter?. De vore ju ett alternativ om man ska starta upp en till tank. Om inte så får jag väl fråga nästa gång.

            Mvh Eric / Örebro
            Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
            I am haunted by waters.

            //Norman Maclean

            Kommentar

            • Mikkis

              #7
              Hej!

              Gissar att de "norska" bakgrunderna ni diskuterat kan vara AkwaLux. Hittade dom på en norsk sida men när jag gjorde vidare efterforskningar verkade de vara tillverkade i Polen, om jag minns rätt. Jag har sett en annan bakgrund från Papillon på aquaristic.net. Vad tror ni om den? Det var hyfsat pris och de verkar ju onekligen inte så dumma. Priset är rimligt också.

              Hoppas ni fått lite tips på vägen...

              /Micke

              Kommentar

              • Tommy K
                Användare
                • maj 2002
                • 309

                #8
                Kolla länken... en bakgrund man inte hör så mycket om, men är snygg och prisvärd.

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Nä fy, den är ju ruskigt ful "live".

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Eric
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 53

                    #10
                    Till Trigger:

                    Här har du en återförsäljare av pangeas bakgrunder:


                    //Eric

                    Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                    I am haunted by waters.

                    //Norman Maclean

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #11
                      Håller med Tony den var inte det snyggaste jag sett...inte pangea heller dock...kör på BTN eller en frigolit bakgrund tycker jag...

                      Kommentar

                      • Trigger
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 34

                        #12
                        Tackar! Staffanstorp ligger lite långt bort bara, men det hjälpte dock att kika på bildserien över monteringen. Där syntes det bättre att det var rejält svulstiga utbuktningar på den.

                        Konstaterade dessutom snabbt att någon Mud Bank ska jag då aldrig ha i mitt kar...

                        Mvh
                        /Mats
                        /Mats
                        ___________________
                        * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
                        - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
                        - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
                        - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
                        - Copadichromis Azureus (1+1)
                        - Ancistrus sp (1+1)

                        Kommentar

                        • Eric
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 53

                          #13
                          Trigger!!

                          Har du inte nån vänligt sinnad själ i din lokala akvarebutik som kan ta hem den åt dig??, när jag beställde min BTN så beställde jag den genom en butik här i stan som tog hem den utan problem även fast de då inte saluförde BTN. Det var inga större problem.... förutom att när jag kom in i butiken och skulle hämta den så visade det sig att posten inte hade varit särskilt snälla mot det två meter långa och sextio centimeter breda paketet. De hade lyckats dela upp bakgrunden i tre delar under transporten, ägaren till affären ringde simontorp förklarade hur det låg till och en ny skickades med expressbud jag hämtade den dan därpå.

                          //Eric

                          Örebro
                          Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                          I am haunted by waters.

                          //Norman Maclean

                          Kommentar

                          • Trigger
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 34

                            #14
                            Hej Eric,
                            jodå det skulle säkert gå. Min önskan var bara att se Pangean i verkligheten innan jag slog till för att se om den var snygg nog för det priset så att säga.

                            Hur som helst så gav jag upp försöket med att hitta en Pangea lokalt att titta på. Snokade istället vidare efter bästa pris på BTN Rocky och lyckades kapa ett antal hundralappar jämfört med lokala butiken där också, så nu har jag beställt en sådan. Känns bra tycker jag eftersom jag VET att de är snygga.

                            Är du nöjd med din? Vilken modell har du?

                            Mvh
                            /Mats
                            /Mats
                            ___________________
                            * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
                            - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
                            - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
                            - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
                            - Copadichromis Azureus (1+1)
                            - Ancistrus sp (1+1)

                            Kommentar

                            • Eric
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 53

                              #15
                              Du har gjort helt rätt!!
                              Hellre att lägga ut ett par tusingar extra och kunna sitta framför akvariet och känna sig nöjd än att inte vara helt tillfreds med en billigare bakgrund.

                              Jag har Malawi-bakgrunden i mitt 720, sen så har jag en modul i vardera kortänden. Bakom bakgrunden så har jag klippt till filter material ppi10 i 2,5 x 2 x 2 centimeter stora bitar och har ett eheim pumphuvud 1200l/h som suger runt och pumpar ut vattnet genom ett utblås i bakgrunden. Samt en Jäger 300w värmare.
                              Den ena av modulerna rymmer två stycken hildor pumphuvuden på 2300 liter vardera. Inrednigen består av ett fåtal stora stenar som vilar på en fastsiliconad frigolitskiva i botten. Sanden är biltemas omtalade blästersand. Inga växter.

                              //Eric

                              Örebro

                              Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                              I am haunted by waters.

                              //Norman Maclean

                              Kommentar

                              Arbetssätt...