Är det någon som har testat små lecakulor i

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andess
    Användare
    • juni 2002
    • 31

    Är det någon som har testat små lecakulor i

    droppfilter ? Eller nåt annat som inte kostar skjortan .....jag menar det är ju rena fantasipriserna på biabollar! Tacksammer för ett kvickt svar .....
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    jag kör lecakulor i mitt ytterfilter ihopp med vanlig filtervadd och tycker personligen att det fungerar aldeles utmärkt.

    Jag har för mångas år sen även kört lecai droppfilter men om det va bra eller ej det va ja nog aldeles för naiv för att veta då.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Har inte Leca kulorna någon effekt på vattenvärden?

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • februari 2003
        • 1686

        #4
        Nej inte vad jag vet, skulle dock vädligt gärna veta om jag har fel??? för jag kör leka i mitt ytterfilter på stora karet (amazonas) och i innerfiltret på mitt lilla (central amerika)
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Ett annat filtermedium som är billigt och bra är skärvor från oglaserade terracotta-krukor
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Själv kör jag med små lavasten i en form av droppfilter i vintertanken för mina koi. Enormt bra filter måste jag säga då jag har kristallklart vatten med bra värden. Baljan är på 1000 liter och filtret innehåller ca 30 liter lava. Till lavabehållaren pumpar jag ca 3000L/h.

            Tony Englund

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Var fick du tag i små lavastenar?

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                De finnas att köpa där du köper damm-prylar. Lavastenen ligger i sista facket i mitt jättefilter som sköter dammen under den varmare delen av året.

                Har för mig att en säck med 25 liter kostar ett par hundringar, så det kostar ju inte skjortan heller.

                Måste väl tillägga att stenarna ligger mellan 1-3 cm i diameter, alltså får man en ohyggligt stor filteryta.

                Tony Englund

                Kommentar

                • Kjell K
                  Användare
                  • april 2002
                  • 128

                  #9
                  Jag kör lecakulor i ett Ehiem 2250 ytterfilter sedan två år och det funkar utmärkt så här långt. Detta trots att den 720 liters tank som filtret renar är tungt lastad. Jag har 75% lecakulor och 25% nedklippt blå filtermatta i filtret. Detta beror inte på något vetenskapligt övervägande, utan på storlekten på den bit filtermatta jag råkade ha liggande.
                  Innan jag startade filtret letade jag efter information om erfarenheter från att använda leca i filter. Det visade sig att erfarenheterna var minst sagt blandade. En del påstod att det var helt värdelöst, andra att det funkade OK, men att man fick byta kulorna med jämna mellanrum medan ytterligare andra tyckte att lecakulor var ett utmärkt filtermedium. Personligen har jag inte öppnat filtret sedan det startades och jag tycker inte att filtret fungerar sämre nu än det gjorde i början, så jag tillhör väl den tredje gruppen.
                  Rent teoretiskt sett talar en hel del för leca-kulor. Leca-kulor är extremt porös, bränd lera. Detta medför att det blir gott om yta för bakterier att avsätta sig på, och det är ju vad man letar efter. Riktigt lika bra som biobollar, eller för den delen filtermatta, blir det nog inte eftersom vatten inte kan passera igenom lika lätt. Mina erfarenheter talar dock för att det är "bra nog".

                  Kommentar

                  Arbetssätt...