Herichthys cyanogattaus/carpintis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Herichthys cyanogattaus/carpintis

    Hej,

    Undrar vad skillnaden förutom färgen är på den "äkta" texascikliden och den andra som oftast finns i handlen?

    Mest nyfiken hur aggresiviteten skilljer sig mellan dom två.

    Mvh
    ola lindeberg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #2
    Ingen som har koll på detta? eller har jag uttryckt mig konstigt?

    Mvh Ola
    ola lindeberg

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #3
      Jag tror inte du uttryckt dig konstigt, däremot tror jag inte det finns många som haft båda och som kan uttala sig om skillnader vad gäller aggressivitet.

      Även om så vore fallet så blir det ändå svårt därför att åtminstone carpinten kan skilja ordentligt idividuellt när det gäller aggressivitet, en generell jämförelse är väl ingen som vågar sig på.

      Vad jag förstått så blir cyanoguttatum lite större än carpinten, känns nästan som cyanoguttatum är en raritet i sverige numera, skulle vara intressant om nån som håller cyanoguttatum kunde dela med sig lite erfarenheter, själv har jag haft carpinte och troligen en ganska grinig individ, men mycket vacker och trevlig ciklid.

      Mvh Jari

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Jag har haft båda arterna. Cyanoguttatum har jag bara haft en gång, mest beroende på att den är svår att få tag på. Vad det gäller temperamentet så är det nog inte så mycket som skiljer rent generellt sett. Individuellt sett så kan det skilja en hel del. Enligt min mening är Carpinte den som är den vackrare av det två. Förmodligen är det fler än jag som tycker detta då den är lättast att få tag på.
        Texascikliden är en hårdför art som passar med andra aggressiva ciklider. Den skulle mycket väl kunna klara sig tillsammans med dina jaguarer om de hade kommit i samtidigt och det hade funnits tillräckligt med plats i karet.
        Hos mig är det en mycket svårslagen motståndare, den viker inte för någon.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #5
          Jinnarparen,

          vart fick du tag på Cynoguttatumen, Södrasandby?

          Mvh Ola
          ola lindeberg

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Ja, men det är många år sedan.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            Arbetssätt...