Wavrini plus annat...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danny_C
    Användare
    • april 2003
    • 334

    Wavrini plus annat...

    Tjena...
    Har nu 3 st B. Wavrini som jag intek an lyckas sälja...
    Så jag får ha kvar dem o flytta över dem i mitt stora akvarie
    Nu så har jag också 4 st Satanoperca Leucosticta som jag också vill sälja men inte lyckas...
    Så ska föra över dessa till ett 540 l där de kan bo tillsammans...
    Ska jag ha andra fiskar i det?
    Borde ju kunna ha fler av varje sort?? eller...


    Går det få någon leka i detta akvariet med dessa fiskarna?
    Kan fixxa rätt ph, gömställen, rötter, växter m.m
    Hade gärna velat ha lek på någon av dem iaf...

    Hade faktiskt velat ha några Kardinal/neon tetror också om det går bra...
    /danne
  • So
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 177

    #2
    Hej

    Jag tycker du ska vara riktigt stolt över att du har kvar dina fiskar! Du gör iaf mig rätt avundsjuk på just den kombinationen! Både B. wavrini och S. leucosticta kan ju ibland vara rätt så kinkiga att få i lek, men det brukar lyckas om dom ges rätt förutsättningar, som du ju skriver att du kan fixa. Det kan dock vara knepigare med att få dom att ta hand om ägg och yngel utan att käka upp det efter ett par dagar. Att ha akvariet på ett lungt ställe kan dock ha possitiv inverkan. Men dom kommer nog med stor sannolikhet att misslyckas några gånger först.

    Kardinal/Neon-tetror med leucosticta verkar fungera för en del men inte för andra. Kanske har det att göra med villken storlek cikliderna har, jag vet inte och har tyvärr inte provat med just dessa fiskar men jag tycker att du kan testa och se hur det går. Jag har dock haft Kerritetra (Inpaichthys kerri) samt stora stim av Carnegiella marthae med Geophagus sp. "Belém" och det har fungerat utmärkt. Jag vågar dock inte garantera att det funkar hos alla.

    Ett stim med Corydoras (t.ex C. duplicareus) kan rekomenderas på botten också.

    Lycka till och berätta gärna hur det går.

    Kommentar

    • Danny_C
      Användare
      • april 2003
      • 334

      #3
      Jo men var helt pank efter jag köpte dem hehe
      Har haft dem i 3 månader eller mer i ett 310 l akvarie.
      Ska nog försöka skaffa några till s. leucosticta...
      Samt ett stim på 10 pansarmalar... Tror det kommer bli fint!

      Wavrini ska vara väldigt svåra att få att leka men Satanoperca borde ju vara liiite lättare iallafall!

      Hade gärna velat veta om strand- sand är bra b-material?
      Och lite andra tips.

      Akvariet är på mitt rum där jag antingen sover, ser på TV eller spelar dator ibland... Så borde ju vara hyffsat lugnt...

      Ha det bra!
      /danne

      Kommentar

      Arbetssätt...