Sanden blåser iväg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    Användare
    • juni 2003
    • 54

    Sanden blåser iväg

    Jag har ganska nyligen installerat mitt 450 liters malawiakvarium. Läste massor av diskussioner här på forumet om malawi, fisk och inredning för att förbereda mig. Här finns ju erfaret folk och goda råd.

    Många många av er har sand i akvariet. (Typ Rådasand eller fågelsand eller terrariesand och allt vad det kallas). Sagt och gjort. Jag skulle ha en snygg ljus sand. Erkänner att jag tog den på en strand i naturen. Den är inte överdrivet fin, utan ungefär som rådasanden.

    MEN. Den blåser ju iväg i akvariet. Pumpen gör ju så att vattnet cirkulerar, och då drar den med sig sanden åt ett håll i akvariet. Vad göra? Det här är ju inte så roligt. Byta pump till en med lägre kapacitet eller konvertera sanden igen? Eller finns nåt enklare knep?
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    jag har hört att biltemas blästersand är tung och inte rör på sig så lätt. troligen kommer din strandsand från nån stensort som är mindre tung.
    fish r friend

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Har du prövat att rikta utblåset åt något annat håll?

      Kommentar

      • alie
        Användare
        • juni 2003
        • 54

        #4
        Jo, olyckligtvis är det väl en lätt sand. Har provat att rikta utblåset lite olika, men inte "finlirat" och trixat så mycket med det. Ska experimentera lite mer med det. Dock förstår jag att man helst ska ha utblåset riktat lite uppåt mot vattenytan för att få bäst syresättning av vattnet...

        Någon annan som har tips, funderingar eller egna erfarenheter av ofrivilligt mobil sand?

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          Du säger "som rådasand", men rådasanden finns i många grovlekar. vilken har du ungefär ?
          Prova först med att rikta utblåset lite annorlunda innan du byter sanden. Hade liknande problem med min sand (0,8-1,2 mm). Den "flög" kanske inte men den liksom flyttade sig från hörnet ut mot mitten av akvariet i motsatt hörn från filtret sett.

          Kommentar

          • alie
            Användare
            • juni 2003
            • 54

            #6
            Min sand flyger inte heller, utan flyttar sig sakta men säkert åt ett håll. Eftersom jag tycker att sanden är skitsnygg skulle det vara sorgligt att behöva byta. Uppskattningsvis är sanden 0,2-1,2mm (?)

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              sätt på strilrör på pumpen om den är för stark.

              Kommentar

              • alie
                Användare
                • juni 2003
                • 54

                #8
                strilrör. låter lysande. har inte hört talas om detta förut, men jag antar att det är ett device som mildrar/splittar upp strålen från pumpen? och finns på akvarieaffärer och inte kostar en jätteförmögenhet?

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  Är det ett ytterfilter du har ?? isåfall fixar du det lätt med ett strilrör som Johan säger! Här har du en bild på ett strilrör http://store.aquaristic.net/AQ44151d...100+1064583755 finns nog billigare varianter än den iaf för under 100:-

                  Kommentar

                  • alie
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 54

                    #10
                    Nej, det är ett Eheim innenfilter jag har. Då finns det alltså inte något "strilrör" till detta? Fast man kanske kan fixa nåt själv som splittar upp strålen lite...

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #11
                      japp skaffa en slang som passar på "pipen" så gör du lite hål i slangen .så är de klart.

                      Kommentar

                      • alie
                        Användare
                        • juni 2003
                        • 54

                        #12
                        japp. nu ska jag experimentera. tack för tipsen!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...