En sallad, tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 177

    En sallad, tack!

    Varför blev det just gröna ärtor och ev. tillsats av lite spenat, och inte t.ex. broccoli och vanlig sallad som ingredienser i en räkmix? Jag är inte så värst insatt i näringslära och den vanliga räkmixen fungerar ju normalt mycket bra, så frågan är mest av ren nyfikenhet.

    Intressant föresten med artikeln om överdrivet användande av vitaminer i senaste CB. Kanske kan man hoppa över tillsatsen av vitaminer när man gör räkmix i fortsättningen?
  • odilou
    Användare
    • april 2002
    • 308

    #2
    Spenat försämrar fiskarnas färger och gör dem mörkare, lite som spirulina. Broccoli vet jag inte mycket mer om än att den är väldigt nyttig för oss människor.

    Kommentar

    • So
      NCS Medlem
      • augusti 2003
      • 177

      #3
      Spenatens vara eller icke vara som foder har ju diskuterats många gånger förut bl.a. i dessa artiklar i CB:



      Jag har själv aldrig blandat spenat i min räkmix just p.g.a dom biverkningar som tas upp i Hans Appelskogs kommentar till Marcus artikel. Men så såg jag att Michael Persson på sin kanon fina hemmsida har ett recept för Tropheusmix med spenat, så kanske det finns nya rön om detta nu?

      Michaels sida: http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/rakmix.html

      Mer att läsa om att blanda räkmix till just Tropheus finns här:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        citat:Varför blev det just gröna ärtor
        Jo det är ju några år sedan som jag "uppfann" (uppfann inom "" pga man inte säkert vet vem som uppfann det, därmeot uppfann jag nmanet och var den som först skrev om det) och jag kommer inte riktigt ihåg varför det blev just ärtor.
        Sannolikt för att jag sökte ett grönfoder som var fiberrikt (vilket just ärtor är) och relativt vitaminrikt eftersom det var vad de fiskar behövde som fodret konstruerades för. Jag ville inte heller ha ett grönfoder som innehöll olika syror (t.ex. oxalsyra) som t.ex. spenat eftersom jag inte visste om det var bra för fiskar (rekommenderas i alla fall inte i större mängd till barn). Då föll valet på ärtor som dessutom var lätt att få tag på.
        Därför blev det ärtor som jag använde och som jag skrev en artikel om i Ciklidboken och Ciklidbladet och sedan har väl detta levt kvar som basrecept även om massor av olika personer har utvecklat sina egna recept sedan dess.
        Så testa gärna egna kombinationer men kolla upp fiberinnehållet samt näringsvärdet på fodret innan du använder det.

        citatntressant föresten med artikeln om överdrivet användande av vitaminer i senaste CB. Kanske kan man hoppa över tillsatsen av vitaminer när man gör räkmix i fortsättningen?
        Som sagt det handlade om ÖVERDRIVET användande. En helt annan tanke slog dock mig när jag läste artikel - användandet av däggdjursfetter i fiskfoder ger leverskador på fisken (vilket överdrivet användabnde av vitaminer också ger enligt artikeln). Just diskus som artiklen handlade om matas ju ofta med t.ex. oxhjärta!!!!!
        Vore intressant att få veta exakt hur Jim kom fram till sin slutsats - kan leverskadorna ha berott på en kombination av överdrivet användande av vitaminer OCH oxhjärta? Man kan ju undra.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av So

          Men så såg jag att Michael Persson på sin kanon fina hemmsida har ett recept för Tropheusmix med spenat, så kanske det finns nya rön om detta nu?
          Angående ärtor/spenat gav jag följande svar på en liknande fråga i Zoopets forum för ett tag sedan;
          Ärtor eller spenat?...jag tycker att en kombination är bäst. Visst innehåller ärtorna mer fibrer, ca 5,5 g/100 g jämfört med 1,5 g/100 g för spenat. Spenaten är lite rikare på C-vitamin än ärtor. Men den stora skillnaden är karoteninnehållet, spenat innehåller 3750 µg/100g medan ärtor innehåller 550 µg/100g.
          Detta är orsaken till att jag använder en kombination av ärtor och spenat. Jag vill inte förkasta räkmix utan spenat, den fungerar mycket bra och jag gör själv sådan när jag av någon anledning inte har spenat hemma.

          Här finns två mycket bra artikelserier om foder från Ciklidbladet;







          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Liten kommentar till Michaels inlägg:
            Ur hälsosynpunkt så är uppenbarligen ärtor klart bättre än spenat eftersom det är betydligt fiberrikare (om vi har fiskar med ett långt tarmsystem (grönfoderätande) i akvariet) medan då spenat ger en bättre färg på fisken. Till detta ändamål använder jag istället spirulina.
            Kanske en anledning till att en del då får pigmentfläckar på fiskarna är att de använder BÅDE spenat och spirulina.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • Tess
              Användare
              • juni 2003
              • 29

              #7
              Kjell: Jag använde spirulina, men slutade just för att fiskarna fick svarta fläckar av det, och jag använde INTE spenat i räkmixen.
              När det gäller spirulina får man kanske använda det med försiktighet, eller? Hur mycket ger du dina fiskar, som jag då antar INTE har svarta missfärgningar?

              Kommentar

              • Ola Sjödin
                Användare
                • augusti 2003
                • 514

                #8
                Jag har funderat lite på det där med ärtor i räkmixen och har sedan en tid gjort om min variant en aning. Mina firrar är i huvudsak rovfiskar så därför har jag en ganska hög andel fisk och räkkött i min räkmix.
                Ärtorna är kvar, men bara till en liten del, ca. 10%. Jag har dessutom använt grönkål och broccoli, sammanlagt ca. 30%. Den animaliska delen utgörs av ungefär lika delar hela malda räkor och hel mald gädda. Gäddan rensas för att få bort gallan. Dessutom tillsätter jag lite spirulina och bindemedlet är gelatin, dosering enligt "Ciklidboken". Detta matar jag med 5-6 ggr/vecka.

                Orsaken till att jag använder grönkål och broccoli är en fundering jag har som grundar sig på mina erfarenheter av mat till herbivora reptiler. Tar man en titt på innehållsdeklarationen på paketen (allt går att köpa i frysdisken) så ser man att dessa har ett betydligt lägre energiinnehåll än de gröna ärtorna. Dessutom är C-vitaminhalten högre.

                Utan att egentligen veta så tror jag inte att algernas energiinnehåll kan vara i närheten av gröna ärtor. Då ärtorna i själva verket är frön så har dessa, likt de flesta andra frön, mycket energi lagrat i sig så att det skall klara groningsprocessen innan den späda plantan når solljuset. Bladgrönsaker har således i regel ett lägre energiinnehåll.

                Förutom detta har jag provat att mata en del med maskrosblad och en del andra vilda örter. Ett par minuters kokning gör att de mjuknar. Sedan kastar jag bara i dem till firrarna som under ett par dagar sätter i sig maten. Det samma gör jag med squashbitar, fast dessa kokas ej. På så sätt får mina algätande fiskar (=mbunas) en nyttig terapi på dagarna.

                / Ola Sjödin, Piteå

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Angående det här med leverskador av för mycket vitaminer alternativt däggdjursfetter. Vitaminerna A,D,E,K är ju fettlösliga vitaminer, det kanske är på den vägen fetter smiter in i fodret och ger leverskador?

                  Jaja bara en liten tanke som slog.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...