Är akvariet misskött?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fze

    Är akvariet misskött?

    Hej!

    Jag har nyligen börjat intressera mig för fiskar.
    I en veckas tid har jag försett mitt nya akvarium med Nitrivec Biostarter, som lär bryta ned ammonium och nitrit, för att förbereda fiskarnas ankomst.
    I dag upptäckte jag att det fanns ett antal sniglar som kröp runt på insidan av glaset. Jag undrar helt enkelt om det här är en naturlig utveckling. Jag antar att de kom med växterna jag köpte.

    Det tycks också som at sniglarna (eller mikrober, som någon föreslog) har bildat långa remsor med sekret eller likn, som flyter runt likt hårstrån, samt att några av mina växter har fått en brun beläggning av vad som närmast liknar kakaopulver.

    Jag undrar därför om denna utveckling är naturlig, eller om akvariet är ohälsosamt. Observera att det ännu inte finns några fiskar i det.

    Tack på förhand.
  • anders81
    Användare
    • juli 2002
    • 78

    #2
    hej!!!
    sniglar kan vara ett problem men det är bara att plocka upp,lite siglar i ett akvarium gör inget.(spola alltid växter du köpt från akvarieaffärer innan du lägger i det i akvariet) algerna är brunalger och det får man när man starat ett akvarium ,inget att oro sig för.Remsorna har jag ingen aning om.

    Kommentar

    • mariaa
      Användare
      • maj 2002
      • 97

      #3
      Hej!
      Sniglar drabbas nog alla av. Angående kakaopulvret på växterna så tycker jag att du ska börja med att köpa en ancistrus. De gillar din kakao .
      Det som ser ut som hårstrån, är du säker på att det inte är just det som det är?
      Mvh Maria

      Kommentar

      Arbetssätt...