Hjälp jag har fått Panik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • supermick
    Användare
    • maj 2002
    • 151

    Hjälp jag har fått Panik

    Jag undrar om nån vänlig själ kan informera mig hur jag bäst och billigast "kyler" mitt akvarium!. vid anskaffandet av akvarium kopplade jag loss hjärnan helt. har köpt en massa akvarium (7 st)40-660L å likaledes en massa Fisk ! (Malawi/Tanganyika) har ca: 120 st idag som ni förstår har det tömt pin plånbok helt. det jag inte tänkt på är att det blir frukansvärt varmt i våran lägenhet. Den kan komma upp i 31-35 grader under sommarmånaderna och under längre tider allstå inte bara under några timmar på dagen, kan ju på en ggn säga att en tillverkad akvariekylanläggning har jag inte råd med ( skulle ju inte heller räcka med 1)Å bankrån är jag nog inge bra på heller om du kanske hittat nån länk på en fiffig anordning så kan du ju posta den här eller maila den till mig!!fasar för semmestern nu!

    hej hopp i plurret
    hej hopp i plurret
  • TIC37
    Användare
    • maj 2002
    • 45

    #2
    Såg en artikel som skulle passa dig och din plånbok bra. Det kräver naturligtvis lite arbete men det är du väl beredd på att ställa upp med Ideen förutsätter dessutom att du har möjlighet att "lyfta ur" vattnet ur karet och återföra detta på lämpligt sätt (med en cirkulationspump).
    Fixa fram ett billigt gammalt (kan naturligtvis vara nytt också om du har möjlighet till det (miljövänligare)) frysskåp eller box, modell mindre. Ta sedan upp genomföringar på vardera sidan av skåpet. För sedan in en lämplig slang (som klarar nedkylning utan att riskera att knäckas (-"nä, den kommer inte att frysa till is men väl kylas ned")) med lämplig längd, ca 2,5-3,5 meter i skåpet och dra ut den på motstående sidan. Täta alla genomföringar med ex. polyuretanskum för att inte läcka kyla. Koppla in en cirkulationspump i akvariet/erna och koppla på via slangen in "kylaren" till akvariet. På detta sätt kommer du att kyla vattnet när det passerar frysen och har du sedan gjort installationen lite genomtänkt kan du ha frusen mat till fiskarna i samma skåp. Har du för lång slang kommer du att få en kraftigare avkylning vilket kommer att medföra att din doppvärmare får gå i stället och det är lite onödigt men här får du testa dig fram hur lång slang som ger optimalt utbyte utan att kosta mer ström.
    Ideen är tagen från en amerikansk sida om saltvattenakvarier så det är en beprövad metod och inget påhitt (det låter lite vansinnigt när man läser det första gången).

    Carpe Diem
    Carpe Diem

    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      Det fungerar säkert för att kyla ned ett eller några av akvarierna. Ursprungsproblemet kommer dock att bli värre eftersom värmen från akvarierna (plus en massa extra värme genererad genom energiförlust av frysen) kommer att värma upp luften i lägenheten. Det kommer alltså att bli ännu varmare innomhus...
      Ett alternativ vore att ställa kylen på balkongen, men då kommer slangarna att behöva gå ut genom exempelvis ett fönster. Inte så praktiskt.
      Supermick har nog inte så mycket att välja på. Ändera blir det täta vattenbyten och vädring på natten, eller så han leta reda på en billig luftkonditioneringsanläggning. Det senare alternativet skulle även lösa fuktproblemen som lär uppkomma av att ha 7 akvarier i en inte alltför stor lägenhet.


      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        I vår tidigare bostad hade vi vårt vardagsrum placerat i söderläge vilket gjorde det mycket varmt under sommarmånaderna, säkerligen upp till de temperaturer som du anger. I det akvarium som stod i rummet var det fäst en klistertermometer på utsidan av glaset som ofta gick i toppen, det gick inte utläsa temperaturen. Det kan dock nämnas att detta inte riktigt överensstämde med verkligheten, vattnet var kallare och fiskarna överlevde hela sommaren.

        Mitt tips är i allafall att du avvaktar och ser om du verkligen behöver skaffa dig någon form av kylanläggnnig.

        Persienner/rullgardiner nere, vädring och släckt belysning är några knep att ta till, i extrema fall kan man bli tvungen att genomföra vattenbyten för att få ned temperaturen.

        David
        David

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Till akvarister som är intresserade av ämnet: Exakt samma tråd finns även på http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=368

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • supermick
            Användare
            • maj 2002
            • 151

            #6
            jag undrade Ang. att dra en slinga genom ett frysskåp. det måste ju bli en massa kondens i det skåpet då, jag tror att den kommer isa igen på kort tid. i och med att man leder in (varmt) vatten så är det ju nästan som att ha dörren öppen
            annars så låter det bra. men lite mickel att ställa in skulle jag tro,,
            Citat//
            Det senare alternativet skulle även lösa fuktproblemen som lär uppkomma av att ha 7 akvarier i en inte alltför stor lägenhet.

            Kjell ! hur stor lägehet har jag ? fukt har jag inga problem av

            tack för era råd
            hoppas att det kommer ännu fler

            hej hopp i plurret
            hej hopp i plurret

            Kommentar

            • TIC37
              Användare
              • maj 2002
              • 45

              #7
              Sant och riktigt att värmen skall göras av någonstans, attans att jag inte klarade ut det själv, borde veta bättre.

              Ny variant, samma tema! Frigolitlåda med genomföring som påfylles med isklampar. Fullt möjligt och i detta fall mycket bättre och billigare. Lite jox skall det vara att ha akvarium.

              Carpe Diem
              Carpe Diem

              Kommentar

              • supermick
                Användare
                • maj 2002
                • 151

                #8
                Tackar TIC37 du är helt underbar !!!!
                den måste vara klockren
                hmm
                jag har fisklådor i frigolit vanlig trädgårdsslang,aquabeepump,silicon
                liksom allt jag behöver..weea bara att skissa å borra nu
                Mvh Micki

                hej hopp i plurret
                hej hopp i plurret

                Kommentar

                • supermick
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 151

                  #9
                  ja nu jävlar är det varmt i karen !! hoppas det håller i längden
                  börjar toppa 29 grader sjunker lite över natten 1-2 gr. ljusrampen kanppt tänd alla dörrar å fönster öppna dygnet runt
                  urk va nervig man börjar bli. lill tjejen glömde rampen på sitt 100 l kar idag 10 st små guppis fick gå till fisk himlen
                  "wish me luck"

                  hej hopp i plurret
                  hej hopp i plurret

                  Kommentar

                  • Frasse
                    Användare
                    • april 2002
                    • 36

                    #10
                    Tänk på att inerfilter/cirk pumpar också värmer. Har man ex ett filter på 30w så blir det ju som en 30w värmare som står på dygnet runt.

                    MVH
                    MVH. Tony...

                    Kommentar

                    • supermick
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 151

                      #11
                      javisst gör dom det men .. tycker du verkligen att jag ska stänga dom ?
                      den syrebristen som skulle infalla då vill jag inte vara med om
                      som tur är så är det rejält mulet idag...phuuuu
                      har preparerat frysen med kylklampar

                      hej hopp i plurret
                      hej hopp i plurret

                      Kommentar

                      Arbetssätt...