Skadligt högt PH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Skadligt högt PH?

    Nu har jag nog förhastat mig igen. Jag har gjort en olackad bakgrund med husfix, fyllt upp karet och slängt i fisken. Jag vet ju att husfixen drar upp PHt ganska rejält men jag tyckte ändå att det låg kring 8 efter ett dygn så jag brydde mig inte om att vänta längre. Nu är PH på 9 och fiskarna ser inte alls ut att må bra. Mitt PH test slutar för övrigt på 9, kan det vara så att jag har ännu mer och att det inte kan visa mer? Men PH kan väl inte bli så mycket högre? Är det inte så att Malawiciklider lätt klarar av et PH på 9? Jag tycker mig inte ha hört så mycket om skadligt höga PH värden förut.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Restaurangdiskmedel lär ha ett pH på ca 16. Så jo, pH kan gå högre upp än 9.

    Mina Malawi går i pH ca 8.3 hela tiden, och de verkar trivas.

    I ditt läge skulle jag evakuera karet raskare än bråttom. Fast med koppning förstås för att vänja dem vid annat vatten.

    Lycka till, och låt oss veta hur det går.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Det är oreagerad kalciumhydroxid som trycker upp pH, och i mättad lösning har kalciumhydroxid pH 11, dvs du kan ligga högt över 9.

      Jag skulle lyfta ut fisken om jag var du.

      Vattenbyten och tillsats av bikarbonat kan snabba på urlakningen lite, men du får nog räkna med att det tar en vecka eller mer innan pH ramlar under 9.

      Erfarenhetsmässigt kan jag säga att mina tanganyikor började visa obehag (skrubbar sig mot föremål, verkar oroliga) först när pH närmar sig 9.5.

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Tack för svaren. Så att färgen på testvattnet stämmer på pricken överrens med färgskalan som visar PH 9 behöver inte betyda att det är PH9, utan att det är 9 eller högre?

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • april 2002
          • 727

          #5
          Man kan sänka pH också med en syra. Tillsätta citronsyra kan väl(?) inte skada. Med flera vatten byten i en-två veckor samt lite citronsyra borde funka. Det finns kanske någon med mer erfarenhet som kan svara på det men rent kemiskt fungerar det.
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Jag gjorde ett 50 procentigt vattenbyte med fiskarna i. Nu ser det OK ut.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Håll koll. Det låter som om fixen inte släpper så mycket kalciumhydroxid, men den läcker antagligen fortfarande kalciumhydroxid, och det är svårt att säga om akvariet kan ta upp tillräckligt mycket koldioxid ur luften för att hålla pH stabilt. Kan det inte det kryper pH uppåt igen.
              En dos bikarbonat kan hjälpa akvariet att hålla pH stabilt vid 8.3, och vattenbyten skadar definitivt inte.

              Syra skulle jag inte rekommendera, eftersom risken är stor att man orsakar en pH-karusell som gör mer skada än det höga pH't ensamt.

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • april 2002
                • 727

                #8
                Se pH-skalan som en våg med pH7 i mitten. Om man skall sänka pH i ett kar från 9,5 till 8,3 så krävs det mycket mindre om man tillsätter något under pH7. t.ex om man har lut NaOH med pH 14,5 och blandar det med saltsyra NaCL med pH 0,5 i lika delar får man saltvatten med ett pH på 7.
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Det stämmer i grova drag, förutom att pH i vattenlösning har ett max på 14, att formeln för saltsyra är HCL, och att många syror och baser kan släppa/ta upp mer än en H+.
                  Anledningen till att jag inte rekommenderar en syra som t.ex. citronsyra eller askorbinsyra är att det är svårt att dosera rätt, medan bikarbonat, som är en buffert och både kan höja och sänka pH för att komma till 8.3, är svårt att överdosera i ett malawi-kar.

                  Kommentar

                  • ossism
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 108

                    #10
                    citat:.ex om man har lut NaOH med pH 14,5 och blandar det med saltsyra NaCL med pH 0,5 i lika delar får man saltvatten med ett pH på 7.
                    när jag fortfarande gick i plugget så åkte vi till kalmar 2ggr per år på kemi veckor. läraren där bad oss att blanda dessa ämnen tills färgen slog om till blå, tror jag att det var. när alla hade gjort det så frågade han om någon var beredd att svepa blandningen, Vips så hade jag gjort det, druckit lut och saltsyra, utan att veta om att det var saltvatten. det rådde panik bland alla tills han talade om för alla vad det var.
                    citat:förutom att pH i vattenlösning har ett max på 14
                    stämmer bra.
                    1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                    Kommentar

                    Arbetssätt...