Varför växer inte mina golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anders81
    Användare
    • juli 2002
    • 78

    Varför växer inte mina golden

    hej!!

    jag haft mina golden i ca 1år och dem blir bara magra, jag har matat dem räkmix men så trodde jag att det va matens fel så jag provade med pellets, men det händer ingetting.Vad görjag för fel? jag ser att dem äter..
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    #2
    Hur stort är ditt akvarium och hur många fiskar har du i det?
    Fiskarna brukar anpassa sig till akvariets storlek.
    /Roger

    Kommentar

    • anders81
      Användare
      • juli 2002
      • 78

      #3
      hej!

      mina golden går i ett 250 l tillsamman med rödzebra 12st sammanlagt

      Kommentar

      • blojo

        #4
        Jag tror du ger för lite mat. Hade samma problem själv i början. Det står ju alltid att man inte skall ge för mycket... och då kan det bli för lite i stället. De kanske har svårt att hålla sig framme när röd-zebrorna äter.

        Hälsn Johan

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          jag hade rödsebra. jag plockade ur dem för de var så himla framåt o glupska så de roffade åt sig de mesta. det du kan testa med räkmixen är att du mosar den lite mer fingranra o smular ner den så alla får.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Golden har generellt sett inga problem med att ta mat i sällskap av t ex Röd Zebra. Däremot tror jag att de kan få för lite mat överhuvudtaget och kanske inte så kraftfullt som de behöver emellanåt.

            Mata med räkmix och variera med pellets...prova att öka på matmängden samtidigt som du ser efter om de äter upp allt inom rimlig tid. Mata 3-4ggr/dag.

            Kommentar

            • Hult
              Användare
              • juli 2003
              • 77

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Tricella
              Mata med räkmix och variera med pellets...prova att öka på matmängden samtidigt som du ser efter om de äter upp allt inom rimlig tid. Mata 3-4ggr/dag.
              Det där med rimlig tid för Malawi? Jag menar...mina brukar ta en rejäl tugga och sedan tugga o mummsa :] Sedan ta en liten paus...sedan leta efter nytt...med alla dessa rutiner kan det ta en viss tid för dem att käka upp allt? Vad är rimlig tid för malawi?
              OBS, alla kan ha fel ;]

              240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
              110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
              70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
              40L: Ca 50 Palettyngel

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

              Kommentar

              • anders81
                Användare
                • juli 2002
                • 78

                #8
                jo jag misstänker att jag matar för lite. Va inne i en fiskaffär ida å frågade hur mycket man skulle mata å han visade, oj tänkte jag Jag matar så att dem äter upp på ca:10 sek, Typ ett par nypor:/.Jag trodde att man inte skulle ge dem mer...

                Kommentar

                • Hult
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 77

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av anders81

                  jo jag misstänker att jag matar för lite. Va inne i en fiskaffär ida å frågade hur mycket man skulle mata å han visade, oj tänkte jag Jag matar så att dem äter upp på ca:10 sek, Typ ett par nypor:/.Jag trodde att man inte skulle ge dem mer...
                  Var det matning innan du menade med 10 sek? Oj oj oj :] Inte konstigt att de inte växer...mina får god tid på sig att äta upp allt...jag ger mia typ 7-8 nagelstora bitar på 0,5 mm i tjocklek...
                  OBS, alla kan ha fel ;]

                  240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
                  110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
                  70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
                  40L: Ca 50 Palettyngel

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Man kan mata mycket mer än man tror (vilket i och för sig beror på vad man tror). Det är inte så farligt om det ligger kvar mat en stund i akvariet som senare äts upp. Notera att detta gäller när du har skapat en bra bakteriebalans i ditt akvarium och inte i uppstartsskedet.

                    Att mata 3-4 dag verkar dock lite orimligt, om man inte är pensionär eller arbetslös eller så och inte har något bättre för sig. Det är bättre att mata rejält 1-2 ggr och var ytterst noga med att göra vattenbyten 1ggr/vecka. Då växer dina fiskar snabbt.

                    Saludos,
                    Zaphi
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Vannar
                      Användare
                      • april 2002
                      • 339

                      #11
                      Maten är lite knepig vad gäller malawi. Såhär är det dom flesta matar sina ciklider alderles för mycket, vilketv leder till att dom växer och blir alderles för stora, detta gäller främst om man matar med pellets och flingfoder.

                      Om man matar med hemmagjord räkmix, som är margare brukaqr det vara mindre problem.

                      Om man har vildfångade fiskar eller har vant sina fiskar vid att få mindre mat under en period så leker och trivs fiskarna bra med räkmix en gång per dag och någon faste dag då och då.

                      Ska man odla riktigt intensivt och få maximal produktion då ska man mata med pellets och eller flingfoder men då får man räkna med att få broiler fiskar (åtminstone hannar)

                      Yngel är en anna femma, ska man få riktigt god tillväxt så räcker inte räkmix som enda foder, där bör man mata flera gånger per dag med flingfoder så att dom växer i god takt.

                      Problemet är om man har köpt yngel som är van att bli matad ofta med flingor och eller pellets, dessa yngel måste man under en period (kan ta ganska länge faktiskt om det rör sig om vuxna eller nästan vuxna fiskar) mata med både flingfoder och räkmix för att sakta ner deras metabolism till en rimlig nivå. man får räkna med att fiskarna slutar leka under en period, men det är priset man får betala får att få långlivade vackra friska fiskar.
                      / Jonas Vannar

                      Kommentar

                      • kakapo
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 60

                        #12
                        ett par golden i min grupp verkar lida lite av samma problem. Jag tror jag matar något i underkant, men bättre det än för mycket. Och så länge dom ser ut att må bra och inte matvägrar helt så tror jag inte det är någon som helst fara, och kommer dom säkert att växa till sig så småningom.
                        / André

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Vilket foder använder ni till era Golden?

                          Ett bra och uppskattat foder för Golden är Cyclops som ni med fördel kan variera med pellets och räkmix.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...