Sebraciklid antal???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _DoGGi_
    Användare
    • september 2003
    • 67

    Sebraciklid antal???

    Hejsan !!!

    Jag har ett akvarium på 350 liter och funderar på att skaffa sebraciklider och jag undrar hur många man ska börja med, har läst att man bara ska ha ett par men också folk som har många fler även med andra arter. Vad säger ni som har lite erfarenhet, malar skulle man ju iallafall vilja ha funkar det? isåfall med vilken mal ?

    MVH Doggi
    MVH _DoGGi_
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #2
    vet inte riktigt hur det går till med könsfördelningen av Sebraciklid men det brukar väl vara bäst att köpa en mindre grupp 4-6st så dom själva kan välja ut sin partner, då tvingar man ju inte ihopa fiskarna ( om man gör det kan det sluta med dödsafall)

    Mvh Ola
    ola lindeberg

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #3
      Skall du bara ha Sebraciklider i karet så kan jag lova dig en trevlig upplevelse om du har minst 3 par i karet. Detta beroende lite på hur inredningen kommer att vara. Jag hade en gång 3 par igång i ett 375 l kar och detta fungerade utmärkt. Efter ett tag så fanns det yngel i alla möjliga storlekar som simmade omkring i karet. Oftast har de en väldigt bra fungerande yngelvård.
      Skaffa då 10-12 st i samma storlek. Försök då att få tag på exemplar som inte är så stora, mellan 5-7 cm är nog lagom.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • INXS

        #4
        Allt man behover ar ett par - sedan efter ett litet tag har man plotsligt miljonvis.

        Jag har markt att parbildning med flera olika ciklider kann avsta om man har manga i samma kar. Men med ett 350 liters far man ju ha 50-60 innan man far det problemet.

        4-6 ar nog en bra borjan plecos funkar bra med dom se bara till att malarna ar en bra bit storre an zebrorna och att det finns manga grottor och gomstallen.

        Zebror ar valdigt kul och mycket nyfikna dom nafsar efter allt och skall kolla in allt och alla i akvariet sa stoppa inte ner firrar som inte haller.

        En grej som ar latt att trana dina zebror till ar att handmata dom -hall maten mellan fingrarna och dom kommer och ater ur handen - det tar lite traning innan dom blir tillrackligt modiga men zebror ar latta.

        Kommentar

        Arbetssätt...