Fråga om ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arvid
    Användare
    • maj 2002
    • 60

    Fråga om ytterfilter

    Hej

    Håller på att sätta upp ett 1000 liters växtakvarie. Har enbart erfarenhet av innerfilter men inser efter diverse diskussion att ett ytterfilter är bra för bakteriefloran och stabiliteten i karet. Dock kostar det relativt mycket pengar och för en fattig student är det rent av en omöjlighet. Nu skall jag i alle fall bygga upp en bakgrund baserad på frigolit och bygga in en filterkammare med filtermatta som i många av de andra karen. Nu till frågan:

    vad består ett ytterfilter av?

    finns det någon möjlighet att få samma funktion genom att bygga in en plastbunke med till och utlopp bakom bakgrunden som man fyller med filtermatriell av något slag. vad tror ni?

    tacksam för ideér och synpunkter

    m.v.h. Arvid
    Med vänliga hälsningar Arvid Nyström

    350 liters växtkar.
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Ett ytterfilter består av en en behållare för filtermaterial samt en pump för att fösa runt vattnet (sedan kan det utvecklas inom dessa ramar ).
    Om du skall ha det bakom en bakgrund, behöver man ha det i en behållare kan man fråga sig ?
    Det är väl inte helt ovanligt att det blir ett utrymme mellan bakgrund och bakruta som brukar kunna användas till filterkammare fyllt med filtermattekuber, biobollar eller liknande förutom en pump av något slag förståss.

    Kommentar

    • Arvid
      Användare
      • maj 2002
      • 60

      #3
      Hej

      Tack för svaret. Några frågor kvarstår dock om någon kan tipsa mig.

      Skall in och utlopp vara bredvid varandra eller skall jag ha dem på var sida om filtret (ex. högst upp och längst ned) för att "tvinga" vattnet genom filtret?

      Om jag nu använder mig av makaroner och filtermatta. Skall jag skära mattan i bitar, hur stora typ golfbollsstorlek eller? Varva makaroner och filtermatta?

      Jag kör med 1200 l /h till detta filter då. Har även en pump på ~2500 l /h som kör med helt mekaniskt filter (enbart filtermatta). samt en 1200 l /h som co2 är tillkopplat på.

      Hur ofta bör jag göra rent detta filter?

      Ha det gott /Arvid
      Med vänliga hälsningar Arvid Nyström

      350 liters växtkar.

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Ha inlopp nere och utlopp uppe det tror jag blir bäst!
        Skär dom i den storlek du tycker är bäst..det spelar nog ingen roll ifall man har 100st som är 5*5 eller ifall man har 75st som är 3*3 ?
        Hur ofta du bör rengöra är svårt för oss att säga..Men det märks nog när det är daxs för rengöring!

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • april 2002
          • 727

          #5
          Du bör tvinga vattnet att gå så lång väg som möjligt. Om du måsta ha inlopp och utlopp uppe så sätt dit en skiva (glas) mellan utlopp och inlopp för att tvinga vattnet att passera så mycket filtermaterial som möjligt, allså från inloppet till botten av karet upp till suget på pumpen.

          Annvänd så mycket material som möjligt och så stor pump som möjligt för att få effektiv filtrering.
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Arvid
            Användare
            • maj 2002
            • 60

            #6
            Hej

            Tack för tipsen!

            M.v.h. Arvid
            Med vänliga hälsningar Arvid Nyström

            350 liters växtkar.

            Kommentar

            Arbetssätt...