Geophaguslek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Geophaguslek?

    Jag är lite förbryllad över hur mina Geophagus sp Tapajos "Orange head" beter sig vid lek. Det finns inte jättemycket att läsa om dem och en del jag har läst har inte överenstämt med hur mina går till väga.

    Äggen lades för ca 10 dagar sedan på en renputsad glasyta. Där fösvardes dessa stenhårt i tre dagar. Sent den tredje dagen började båda föräldrarna att försiktigt, med sina munnar knäcka äggen och tog in larverna i munnen. Detta skedde på ett sätt så att jag inte kunde se larverna men äggskalen lades prydligt tillbaka på glasytan. Båda föräldrarna hade munnarna fulla av larver i ca 24 timmar. Morgonen därpå hade honan inget i munnen men hanens mun var full. Hanen har nu ruvat ensam i 4-5 dagar och honan håller alla andra fiskar borta från honom. Han äter inget och jag har inte sett honom släppa ut något trots att jag spanat länge på håll.

    Har hanen tagit över honans ägg? Ska de byta så att hanen kan äta efter ett tag? Eller har hon helt enkelt svalt sina? Kommer de att kunna spotta och försvara hela kullen i lekakvariet? Övriga invånare är endast 4 st. "Flaggciklider". Finns det någon risk att någon av föräldrarna själva äter sina yngel? Är det lämpligt att lägga över hanen i ett spottkar ifall man vill ha hela kullen kvar?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • ossism
    Användare
    • augusti 2003
    • 108

    #2
    min personliga gissning är att du ska låta dom gå kvar som vanligt. jag har sett tapajos passa sina yngel och tycker satt dom gör det bra. hur beter sig flaggcikliderna? håller dom sig på avstånd?
    1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Jag är nog också inne på att låta dem gå kvar. Särskilt för att kanske få möjligheten att fånga det på bild.

      "Flaggorna" är livrädda men visar sig ruggigt ivriga vid matdags. Kan nog tänka mig att de skulle kunna norpa åt sig ett yngel om de får chansen. Jag kan visserligen ta ur dem men det verkar sunt att låta Geophagusarna försvara sitt revir mot något.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Matsh
        Användare
        • september 2002
        • 63

        #4
        Hej Fredrik,
        Hanen har nog tagit över larverna, jag har sett samma sak, båda börjar att ruva samtidigt, efter ett par dagar har bara den ena munnen full. Man ska ju inte behöva ta upp den ruvande utan dom ska klara att försvara ynglena. Dock tror jag att du ska försöka suga upp ett gäng av dem om du vill behålla dom ganska snart annars går dom åt till slut. Jag har haft 4 lekar av mina Tapajos O-head, 1 gång har jag sett yngel, men han inte suga upp några. Jag tror även att mina är för unga (ca: 8-9 cm) för att klara av föräldra uppgiften till 100%, utan dom käkar upp sina yngel själva, så kan det vara med fiskar. Själv har jag 2 par av G "Pindare" som går i väntans tider hoppas det blir något.
        Lycka till och var beredd med slangen
        mvh

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Tack för tipsen Matsh. Nu ruvar de båda två igen och släpper ofta ut yngel. Det ser fantastiskt ut när de spottar ut dem och låter dem leta mat en stund. Så fort det kommer någon fara i närheten så tar de in dem i munnen igen.

          När jag matade idag så turades föräldrarna om att äta och vakta yngel. Man har svårt för att fatta hur de kan skilja på mat och yngel men det verkar fungera.

          Att få tag i yngel med slang blir svårt. Karet är 70 cm högt och ynglen spottas bara under rötter. Jag tror nog hellre att jag tar upp en av föräldrarna om ett par dagar, lägger den i ett spottkar och försöker ta den när ynglen är ute och placera tillbaka den i det stora.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            I kväll såg jag att hanen hade alla yngel i sin mun och honan gick och silade sand. Jag fyllde snabbt en hink vatten från karet, lyfte ur täckglasen och alla stora rötter och fiskade förvånansvärt snabbt upp honom. Han spottade hälften i håven och resten direkt i hinken. Det var bara till att lägga tillbaks honom direkt. Otroligt mycket smidigare än mitt vanliga "lirkande" med Tropheus.

            Han hann få in några i munnen igen innan han återvände så de har några kvar att sköta om. Nu har jag et 50 tal frisimmande små "orange head" i ett kar och känner mig väldigt nöjd.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • ossism
              Användare
              • augusti 2003
              • 108

              #7
              vet du ungefär hur gamla dom är nu? och hur stora är dom största?
              1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                De är 8 dagar gamla och ca 6-7 mm långa. De beter sig inte alls som substratruvar yngel i denna storleken gör utan flyger runt i hela karet på ett mycket modigare sätt. Troligen resultatet av munruvning. Jag skulle kunna tänka mig att det här med att redan ifrån början bli utspottad så att man får bekanta sig med omgivningarna leder till ett mycket säkrare beteende. Ett östaftikanskt yngel brukar ju sällan få komma ur munnen förrän man ser vad det är för något.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • JohanW
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 127

                  #9
                  Vad hade du för vatten parametrar när dom lekte?
                  Jag har ett par som under fler dagar har kråmat sig för varandra. Äggläggnings röret är ute så jag hoppas att det ska hända nåt nu???
                  11 Pigeon blood
                  9 VF nhamunda blue
                  Ett gäng L-malar

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    PH ligger runt 7 i det karet. Övriga parametrar håller jag inte så noga reda på. Du får fortsätta att berätta hur det går med dina...

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • JohanW
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 127

                      #11
                      Tempratur???
                      11 Pigeon blood
                      9 VF nhamunda blue
                      Ett gäng L-malar

                      Kommentar

                      • JohanW
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 127

                        #12
                        Nu har dom börjat putsa en rot...
                        11 Pigeon blood
                        9 VF nhamunda blue
                        Ett gäng L-malar

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          #13
                          temp:26

                          mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • Danny_C
                            Användare
                            • april 2003
                            • 334

                            #14
                            Härligt med yngel av Geiphagusar!
                            Har du tänkt sälja några yngel? isåfall är jag intresserad...
                            Maila på : dan89@hotbrev.com om du har tänkt sälja, iofs om du bor i skåne
                            /danne

                            Kommentar

                            • JohanW
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 127

                              #15
                              Ok, jag har lite högre temp 28 grader då det går diskus i samma burk. Vi får se om det funkar....

                              Jag läste lite på nätet nu ikväll och det finns beskrivet både "Orange-head" och "Red-head", båda från Rio Tapajos. Är det samma fisk eller bara två färgvarianter alt. olika arter???
                              11 Pigeon blood
                              9 VF nhamunda blue
                              Ett gäng L-malar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...