Yngelfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Yngelfrågor

    Halloj!
    Fick för ca en månad sen en kull Rödsebra. Dessa går i ett litet yngelkar på ca 40L och är nu ca 2cm. Nu har jag ytterligare en R.sebra som tuggar. Kan jag flytta över henne till det redan befolkade yngelkaret och låta henne spotta där eller finns det risk för att:
    Hon ger sig på dom befintliga ynglen?
    Dom befintliga ynglen ger sig på de nya?

    Att vuxna malwiciklider mår bra utav bra cirkulatin är jag medveten om men hur är det för ynglen. Är det bara det att dom inte skall fasna i pumpen som är det viktiga eller ska dom ha lite lugnare vatten?

    Mvh/Marcus
    960L Malawi
  • w_weston

    #2
    Har också samma "problem". Dock så är mina yngel ca 1 vecka gamla. Så i mitt fall är jag mest intresserad an ifall den nya honan ger si på ynglen eller om man kan ha dem i sanna kar.

    Kommentar

    • Marcus1979
      Användare
      • januari 2003
      • 404

      #3
      Jag chansade och släppte ner honan. Hon visar inget som helst intresse för ynglen. Så det vrkar vara lugnt. nu är det bara det där med om ynglen är glupska på sina artfränder...
      Mvh/Marcus
      960L Malawi

      Kommentar

      • supermick
        Användare
        • maj 2002
        • 151

        #4
        risken finns
        helt klart
        hej hopp i plurret

        Kommentar

        • Gimpan
          Användare
          • augusti 2003
          • 183

          #5
          Tjena!
          Era yngel i det lilla akvariumet kommer bli uppätna av mamman om ni släpper ned henne med frisimmande yngel. Jag har prövat och då med en veckas mellanrum med samma mamma. Hon som alltså var morsa till dom lite större tog ingen hänsyn över att det var hennes barn utan mumsade i sig lite extra protein. Ynglen kan klara sig om dom har extremt bra gömställen men många stryker med i början för att dom inte tror dom ska bli uppätna av sin egen morsa. En enkel lösning är att ha dom äldre ynglen i yngelkasse medan hon spottar och sen släppa dom när ni tagit ur henne. Dock är det så att jag inte är så säker på att dom större inte attackerar dom mindre i fallet 2cm mot nyfödda. Däremot tror jag inte det är något som helst problem med dom som bara har en vecka mellan sig. Allt ynglen äter i början är ju bara nån 1/3 mm stort, och så små är dom ju inte. Lycka till!
          Förresten...cirkulationen kan vara något svagare för ynglen eftersom dom inte förbrukar lika mkt syre och för att allt är ju i förhållandevis strömt för en liten nybörjarsimmare(dock inte bara bubbel)
          Mvh
          JimmY CasH

          En "Viktoria" tack!

          Kommentar

          • supermick
            Användare
            • maj 2002
            • 151

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Gimpan

            Tjena!
            Era yngel i det lilla akvariumet kommer bli uppätna av mamman om ni släpper ned henne med frisimmande yngel. Jag har prövat och då med en veckas mellanrum med samma mamma. Hon som alltså var morsa till dom lite större tog ingen hänsyn över att det var hennes barn utan mumsade i sig lite extra protein. Ynglen kan klara sig om dom har extremt bra gömställen men många stryker med i början för att dom inte tror dom ska bli uppätna av sin egen morsa. En enkel lösning är att ha dom äldre ynglen i yngelkasse medan hon spottar och sen släppa dom när ni tagit ur henne. Dock är det så att jag inte är så säker på att dom större inte attackerar dom mindre i fallet 2cm mot nyfödda. Däremot tror jag inte det är något som helst problem med dom som bara har en vecka mellan sig. Allt ynglen äter i början är ju bara nån 1/3 mm stort, och så små är dom ju inte. Lycka till!
            Förresten...cirkulationen kan vara något svagare för ynglen eftersom dom inte förbrukar lika mkt syre och för att allt är ju i förhållandevis strömt för en liten nybörjarsimmare(dock inte bara bubbel)
            Mvh
            vilken art spottar med 1 veckas intervaller ?
            låter riktigt skumt
            hej hopp i plurret

            Kommentar

            Arbetssätt...