Grubbel om Venustus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    Användare
    • juni 2003
    • 54

    Grubbel om Venustus

    Finns det någon som kan avgöra om den Venustus som finns i denna artbeskrivning är en hane eller hona?


    Jag har en som ser ut som en exakt tvilling! Nu vet jag förvisso att denna fisk kan vara svår att se könsskillnad på. Men det står att hanen får ett blåfärgat huvud. Min fisk och fisken på bilden har ju en starkt gul rand mellan ögonen. Kan det betyda att det är en hona? Kan tillägga att min Venustus är fullvuxen.
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Det där är väll en Hane...eller har jag fel ?
    Kanske ska säga vad jag grundar det på med...Nästan exakt den bilden som är på zoopet finns med på Ad konings malawi CD och då simmar en hane som ser ut exakt som den bredvid en hona på samma bild...

    Kommentar

    • alie
      Användare
      • juni 2003
      • 54

      #3
      Aha! Ja, det är mycket möjligt att det är en hane. Skulle underlätta om det fanns nån bild på nätet med en hane o en hona bredvid varann. Någon som har en länk?

      Har hört att man kan lyfta upp fisken och titta på analöppningen på nåt sätt (hur nu det ska gå till). Hur fungerar detta?

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Här har du en på en honan och en hane...

        Kommentar

        • alie
          Användare
          • juni 2003
          • 54

          #5
          Hmm, ja ok. Min firre är nog en hane trots allt. Jag har trott olika hela tiden. Vore kul om jag kunde fastställa hans/hennes kön. I synnerhet om jag ska köpa en partner åt den.

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #6
            Jämnför könsöppningar. Det är det bästa alternativet. Honan har något större hål än hannen
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • alie
              Användare
              • juni 2003
              • 54

              #7
              Ok. Vad synd. Jag har bara en Venustus, så jag kan ju inte jämföra :/

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Rickard

                Jämnför könsöppningar. Det är det bästa alternativet. Honan har något större hål än hannen
                Hmmm, är jag helt ute och cyklar, eller är det inte bara hanen som har svavelgul panna och blått på gällocken?

                Kommentar

                • alie
                  Användare
                  • juni 2003
                  • 54

                  #9
                  Jamen, isf är saken klar. Då är det garanterat en hane som kommer uppskatta damsällskap så småningom! Tack för hjälpen alla.

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    skaffa flöera damer åt honom, 3 st eller ngt. Min hanne var lite halvsur när han "bara" hade två honor och honorna jagade varandra och bet varandra. så skaffa 3 st så det blir lite spridninbg på aggressiviteten mellanhonorna.

                    de e fina men stora firrar!
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • alie
                      Användare
                      • juni 2003
                      • 54

                      #11
                      Ja, den är lite väl stor tycker jag (men vacker). Har bara ett 450liters. Jag övertog det med fiskar och allt. Själv skulle jag inte ha stoppat i en fisk som blir så stor. Två-tre honor har jag dessvärre inte plats med. Han är van att gå ensam (har gått som ensam Venustus i karet sen -97). Så...eventuellt får jag leta efter ett nytt hem åt honom eller ha kvar honom ensam. Fast det gör lite ont att se honom gå ensam

                      Kommentar

                      • Rickard
                        Användare
                        • april 2002
                        • 727

                        #12
                        En ensam hona kan färga lite. Jag har haft S. Ahli som jag har varit övertygad om att det är en hane, men när man kollat könsöppningarna har man sett motsatsen.
                        M.v.h.
                        Rickard

                        Kommentar

                        Arbetssätt...