Fler odlingsfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loket65
    Användare
    • september 2003
    • 176

    Fler odlingsfrågor

    Hej igen!

    Jag ger mig inte!
    Jag har nu fått mitt medlemskort och hoppas att det här med malawi skall ge mig den där sista lilla "kicken" i mitt akvarieintresse, som jag haft sedan jag fick mitt första lilla 60 liters kar för snart 25 år sedan (vilket jag för övrigt har kvar än idag).

    Nog svammel, Om jag vill prova att "odla" 1 eller 2 sorter, skall jag då ta någon ovanligarre sort, och framför allt skall jag försöka få tag på vildfångat, eller? Om jag nu skulle lyckas, vilket mitt kranvatten säger mig att jag skulle kunna göra. Så vill jag ju gärna kunna bli av med "mina" små.
    Jag blev lite osäker efter mitt senaste inlägg. Med tanke på vilka sorter jag inte rekomenderades.

    MVH
    Magnus
    Den som äter lever får sej
    *Magnus*

    http://www.orumsnygard.se
  • Hult
    Användare
    • juli 2003
    • 77

    #2
    Jadu...ovanliga sorter vet jag ej om jag kan ge dig :]Men en riktigt fin Malawi enligt mig är Saulosi. Hanen är skitsnyggt blå med svarta ränder och delvis svart ryggfena. Honorna är helt gula.

    En fisk att rekommendera. Hongi är även fin när den färgar ut helt!
    OBS, alla kan ha fel ;]

    240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
    110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
    70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
    40L: Ca 50 Palettyngel

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Det är som vanligt tillgång och efterfrågan som det handlar om. Om du ska ha ekonomisk framgång med dina yngel så ska de komma ut på marknaden i rätt tid. Jag har faktiskt gjort ett litet försök på att kolla igenom "köp & sälj" sektionen i ett antal månader bakåt för att se vilka fiskar som verkar mest efterfrågade och vid det tillfället var det demasoni. Om man gör en sådan undersökning och sedan börjar odla demasoni så kan man vara ganska säker på att när din första kull är säljbar så vill ingen ha.

      Man byter fisk som man byter kalsonger när "drogen" börjat verka. Det enda som jag stannar kvar vid konstant, och jag är en mycket svårbotad "addict", är Tropheus. Jag tror att om man satsar på Tropheus och Discus och har framgång så kan det aldrig bli fel. Kanske "scalare" och "fjäril" kan vara liknande.

      Nu är det ju så att varken du eller jag har tänkt oss att leva på vår odling. Vi kräver däremot lite underhållning för alla förlorade kronor. Det är därför jag tycker att man bara ska kasta sig ut i det hela och söka sig fram. Det gäller att skapa sig äventyr, äventyr kommer sällan av sig själva.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      Arbetssätt...