Odla Tropheus mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 177

    Odla Tropheus mat

    En tanke som jag har haft under en tid är om man inte skulle kunna ha alger som huvudföda till Tropheus även i ett akvarium? Visst vore det roligt? Och naturligare foder än så kan det väl inte bli? Det är nog omöjligt att få tillräcklig tillväxt på alger i själva akvariet, men man skulle kanske kunna odla alger i en balja eller liknande så det räcker.
    Man tar några större stenar och lägger i en balja med mycket ljus och eventuellt lite näring så att algerna trivs bra. Här får man kanske experimentera lite och se vad som ger bäst resultat, men en spontan tanke är ju att alger växer vara sig man vill det eller ej. När sedan en rejäl algmatta har bildats på stenarna lägger man dom i akvariet som ”foderstenar”. Man byter sedan dessa stenar mot nya när algerna är slut. Om man har liknande stenar och lägger dom på samma ställe i akvariet så borde det inte innebära några störningar pga. att inredningen ändras. Man ger sedan ett mycket litet tillskot i form av t.ex. Cyklops för att kompensera bristen av organismer i dom odlade algerna.
    Vad tror ni om detta? Är det någon som har prövat? Skulle det gå att få fram en tillräckligt mängd alger på ganska få ”foderstenar” utan att man behöver skifta dom för ofta och därmed störa fiskarna? Hur blir näringsinnehållet, mineraler och vitaminer i odlade alger?
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Inressant, du kan väl testa och komma med en rapport!
    Stark punktbelysning med typ "spottar" i karet brukar
    väl också ge en hel del alger eller...
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      #3


      Läs den artikeln som handlar om ett snarlikt projekt. Jag tror att foderstenar tar slut riktigt fort. Kanske kan du använda en sådan utfodrare men med ett foder som är anpassat till Tropheus
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • So
        NCS Medlem
        • augusti 2003
        • 177

        #4
        citat:Kanske kan du använda en sådan utfodrare men med ett foder som är anpassat till Tropheus
        I och för sig en trevlig ide med "Aufwuchs"-utfodraren då fiskarna får beta i sig räkmix, men tanken med ”foderstenar” var ju att kunna erbjuda tillräckligt med alger som foder. Kanske är det dock som du skriver att dom kommer ta slut för fort. För att öka den algbeklädda ytan skulle man kunna ha någon form av plattor (av plexiglas kanske) längs sidorutorna. Dessa kunde sedan anpassas så att dom var lätta at byta ut när dom var avbetatde.

        citattark punktbelysning med typ "spottar" i karet brukar
        väl också ge en hel del alger eller...
        Jo, men det räcker nog inte för att få tillräckligt med alger till en grupp Tropheus så att endast mycket lite tilläggsfoder behövs.

        citatnressant, du kan väl testa och komma med en rapport!
        Det är redan påbörjat, men tips, idéer och tankar kring ämnet är välkommet.

        Kommentar

        • einar

          #5
          Man kan väl odla trådalger i ett akvarium med lite guppys som gödslar vattnet och så ett soligt läge eller starka lampor...

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Jag hadde sand vid framrutan som låg ca 5cm upp där det hadde bildats ett tjockt lager alger.Jag tog bort sanden så algerna låg fritt (160 långt)Det tog ca 20 min för mina 35 mbunas att äta upp dom ....
            Så du lär få odla ett gäng alger =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • So
              NCS Medlem
              • augusti 2003
              • 177

              #7
              Ja, du har nog rätt deelay.
              Det blir nog tyvärr omöjligt att kunna ha alger som huvudfoder...

              Tack iaf för era svar.

              Kommentar

              • Björn
                Användare
                • april 2002
                • 787

                #8
                jag tror inte alls det är omöjligt, men det kräver ju en hel del plats i "odlingsbaljan". Dessutom tror jag svårigheten blir att slänga ner nya stenar och ta bort andra titt som tätt utan att Tropheusen blir stressade när inredningen ändras. Det är nog svårt att få en bra balans i gruppen om akvariet förändras hela tiden.

                Mvh
                Björn
                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                Kommentar

                • demasoni
                  Användare
                  • april 2002
                  • 163

                  #9
                  tjena!
                  Vad tror ni om att ha en plexiskiva i lagom storlek. Ha ståltråd i den så man lätt kan ta upp den. Det gör att man kan ha många skivor i ett "algakvarium". Aå du kan byta dem ofta.
                  Vad tycks?
                  tropheus chimba
                  Fuelleborni Katale

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Är inte allt detta onödigt arbete med litet utfall av det man önskar sig?

                    Jag förstår tanken och jag måste säga att den är verkligen beaktansfull...men tyvärr känns den aningen onödig då vi har fullgoda substitut.

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • april 2002
                      • 880

                      #11
                      Vore kanske mödan värt om det det är just betandet man vill se, men att ha "foderstenar" som huvudfoder verkar lite avanserat.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...