Tropheus Brichardi "Canary Cheek"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Tropheus Brichardi "Canary Cheek"

    Halloj !

    Jag var i Köpenhamn idag,tillsammans med några polare från våran ciklidförening i Lund.

    Jag inhandlade 35 st Tropheus Brichardi "Canary Cheek" till ett kanonpris.

    Tänkte höra om någon vet om de går under något annat namn än just "Canary Cheek" och om någon vet från vilken plats de hör hemma i sjön.

    Hoppas på att någon vet nått.

    MVH
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Tropheus brichardi från Kabimba säljs ofta med handelsnamnet "canary cheek". Men jag har även sett namnet användas på andra brichardi-varianter. Nöj er därför inte med handelsnamn utan fråga alltid om fiskens ursprung när ni köper ciklider.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      Eftersom de exemplar som köptes var sjöodlade visste inte Mrtin på CC vilken lokal den ursprungligen kom ifrån. Därav calles fråga...

      Någon annan som vet?

      Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Eftersom jag var med och har sett dem så gissar jag på Kabimba:


        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • stiffe
          Användare
          • april 2002
          • 953

          #5
          Grattis Cutekid till ditt val av Tropheus.Tropheus Brichardi "Canary Cheek" har varit min favorit Tropheus för en lång tid.Den heter egentligen Tropheus brichardi "Kabimba",som Micke skrev och är från Kabimba i Congo
          mvh Stefan

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • april 2002
            • 953

            #6
            Tydligen så skrev vi samtidigt Fredrik och jag
            mvh Stefan

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Som framgår av denna artikel kallas även T. bricardi från Kalemie för "canary cheek";


              " Eftersom de exemplar som köptes var sjöodlade visste inte Mrtin på CC vilken lokal den ursprungligen kom ifrån."
              Jag förstår inte ditt resonemang riktigt, varför beöver man inte känna till urspunget när det handlar om sjöodlade ciklider. Det borde vara lika viktigt oavsett om de är vildfångade, sjöodlade eller odlade i Sverige. Hur ska man annars göra när man ska komplettera sina grupper?
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Björn
                Användare
                • april 2002
                • 787

                #8
                Mitt resonemang var bara det att vi frågade Martin, men han sa att han inte visste eftersom de var sjöodlade. Alltså var det lite svårt att få reda på ursprung. Om det hade varit ointressant var dom kom ifrån så skulle ju denna tråd inte postats, eller? =)

                mvh
                Björn
                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  "Om det hade varit ointressant var dom kom ifrån så skulle ju denna tråd inte postats, eller? =)"
                  Att det skulle vara ointressant har väl heller inte sagts i diskussionen? Eftersom frågor av denna typ kommer upp väldigt ofta i forumet försöker jag peka på vikten av att ta reda på ursprunget redan vid köpet.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Hej!

                    Tack för alla svar, synd att det skulle bli en sådan het diskussion om just detta.

                    Jag ställde frågan för att få reda på om de gick under nått annat namn än just "canary cheek".

                    Jag ställde också frågan om någon vet vart just denna art håller till i sjön därför att dessa var sjöodlade i just burundi.

                    Det var därför jag undrade vart i sjön de håller till.

                    Hoppas att allt har klarnat nu och du är nöjd med mitt svar Micke.

                    Tack Björn och Fredrik för uppbackandet *Ironi*
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • stiffe
                      Användare
                      • april 2002
                      • 953

                      #11
                      Om man jämför hur man beskriver T. bricardi Kalemie på http://www.ciklid.org/ciklidbladet_a...R=9201&LOPNR=4 och sedan tittar på teckningen av samma fisk(med samma namn)på http://www.cichlidae.com/tropheus/distribution/ så undrar man om det [u]är</u> samma fisk.Den "Canary Cheek" som du,Cutekid,köpt är den från Kabimba i Congo.Sen så förstår jag inte heller varför det blev så upprört av Mickes svar,tycker han har helt rätt i att man alltid ska ta reda på var fiskarna kommer ifrån.
                      mvh Stefan

                      Kommentar

                      • Björn
                        Användare
                        • april 2002
                        • 787

                        #12
                        okej, dax att klargöra lite saker =)

                        Jag blev inte upprörd av Mickes svar överhuvudtaget. Jag försökte bara (kanske lite väl aggressivt?) förklara att vi inte kunde ta reda på det när dom inhandlades, eftersom Martin inte visste. Självklart är det alltid bra att ta reda på vilken lokalvariant det är man köper.

                        Hoppas detta klargjorde vissa missförstånd!

                        Mvh
                        Björn

                        Ps. Micke, keep up the good work!
                        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          "het diskussion", nja det tycker jag inte men om det uppfattades så ber jag om ursäkt det var inte min avsikt.

                          Din ursprungsfråga var "om någon vet från vilken plats de hör hemma i sjön.", mitt svar var att hadelsnamnet förekommer på olika geografiska varianter men att det är vanligast förekommande på den från Kabimba.
                          Jag tycker att det var ett ganska rakt svar.

                          "Jag ställde också frågan om någon vet vart just denna art håller till i sjön därför att dessa var sjöodlade i just burundi."
                          Jag tycker att det är importörens ansvar att ta reda på ursprunget till de fiskar han importerar.

                          "Hoppas att allt har klarnat nu och du är nöjd med mitt svar Micke."
                          Det var du som frågade och jag som försökte ge ett svar .

                          Jag har inte sett något annat handelsnamn på dem.

                          För övrigt kan jag rekommendera denna artikel;


                          Om ni liksom jag inte är så slängda på franska kan ni få hjälp med översättningen här;
                          Sökmotorn som hjälper dig att hitta exakt det som du letar efter. Hitta den mest relevanta informationen, videofilmerna, bilderna och svaren på hela webben.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #14
                            Tack Micke!

                            Ja det var inte meningen att det skulle bli så här dumt.
                            Kanske ställde jag lite dumma frågor men jag var lite nyfiken på denna troffe som jag tycker är grymt snygg, den snyggaste med kanske.

                            I affären hade jag turen att se den dominanta hanen leka av en hona så att äggen yrde.
                            När jag kom hem och släppte i dem i karet så fortsatte han + att han lekte med en hona till.

                            Det sjuka är att de just nu går i ett akut akvarium på 152 liter tills på söndag då det stora anländer.

                            Gruppen är i stort sett könsmogna så det blir väl inga ägg kvar på de första lekarna antar jag. Det är heller ingen aggresion i karet då det går 35 st i det. Det är i minsta laget det vet jag men det funkar tills på söndag i alla fall.

                            Ska bli kul att släppa ner de i det stora sedan.

                            Ha det gött..

                            MVH
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Man får gratulera till dina nykomlingar...skall bli intressant att följa hur det går för dom. Lite extra intressant då de du fått tag på inte är så vanliga. Lite turbulent vatten i 152liters kan jag tänka mig...

                              Lycka till!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...