Låg kapacitet på Eheim 2217

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • duvillno

    Låg kapacitet på Eheim 2217

    Hejsan alla akvarister

    Jag har ett ytterfilter Eheim 2217. Jag har tyckt att det ger lite dålig kapacitet, så jag ebstämde mig för att undersöka hur mkt det egentligen pumpar. Jag samlade upp vattnet från utströmmar slangen under 1 minut och märkte då att det inet var mer än 6,5 liter vatten i hinken. Det ger en kapacitet på 390 liter. Detta är långt ifrån de 1000 liter som det skall klara. Filtret var nyss rengjort, så ingen igen smutsning kan vara orsaken.

    Pumpar era ytterfilter den angivna mängden, eller är det lite bluff från tillverkarna?

    Mitt filter är bara ca 2 månader gammalt. Kanske dax för en reklamation här. Men usch vad jobbigt sådant är.

    Någon som vet om Eheim har en general agent här i sverige. Jag bor nämnligen 60 mil ifrån där jag köpt filtret och vill ogäran behöva betala frakter.

    Mvh

    Jimmy
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Vad använder du för filtermaterial?
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag har också en 2217, men den pumpar absolut mer än det du angett.

      Filtermaterial har inverkan på alla ytterfilters pumpeffekt så där har Micke rätt i sitt antagande.

      Kommentar

      • rytter
        Användare
        • juli 2003
        • 51

        #4
        Testa helt utan filtermatrial, pumpar den inte bättre då borde det ju vara pumpen det är fel på.
        Fisk bygger muskler !

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Så vitt jag vet så anges pumpens kapacitet med avssende på hur mycket den pumpar utan motstånd dvs utan filtermaterial och lyfthöjd.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • duvillno

            #6
            Hejsan!

            Jag har testat filtret utan filtermaterial och fick då den ovan angivna prestandan.

            Stefan L: Har du mätt upp hur mkt ditt filter pumpar?

            Mvh

            Jimmy

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Jimmy:
              Börja med att plocka bort eventuell filtervadd ur pumpen, den gör ingen nytta alls. Det kan också vara så att filtermaterialet (ex filtermatta) är hårt packat, detta minskar också kapaciteten.
              Om det är så att filtret står på golvet och du har högt upp till ovankanten på akvariet så prova att ställa pumpen på en låda så att den kommer upp lite.
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Jimmy: Om du får så där låga värden då du kör utan filtermaterial så är det nog något fel på filtret. Jag kommer ihåg att jag testade mitt begagnade 2215(620liter/timme) efter inköpet och mätte upp det till ca 500liter/timme utan filtermaterial, ett fungerande 2217 borde åtminstone pumpa 800liter/timme om man ska följa samma procentuella minskning från den angivna hastigheten.

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  testa med att rensa "propeller-huset", mitt fluval 403 pumpade inte ens 300l/h innan jag rengjorde det, nu pumpar det lugnt 1000 L/H . de ska ju pumpa 1200l/h enligt tillv, men man har ju filtermaterial osv...
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    citattefan L: Har du mätt upp hur mkt ditt filter pumpar?
                    Jag gjorde en test nu och det visade 8-9liter på en minut.
                    Filtret är fyllt av fyra lager PPI 10, och har biobollar längst ned samt i två mellanskikt ligger makaroner och marmorkross. Det är ganska mycket filter som stoppar upp vattenflödet.
                    Filtret skall rengöras nu, efter att det gått sedan...hm...ojdå...12:e April!

                    Meddelar senare vilken effekt den har efter rengöringen.

                    *Uppdatering*

                    Rengjorde nu ett rejält nedsmutsat filter och testade effekten igen. Pumpen klarade nu av 8-9liter på 45 sekunder. Exakt samma filter inuti filterbehållaren med enda skillnaden att de nu var rengjorda.
                    Den som kan räkna ut pumpkapaciteten får gärna göra det...

                    Känslan jag fick av detta test är att pumpen inte orkar hålla de 1000L/h som den skall göra enligt tillverkaren. Nu tvivlar jag på att det finns någon tillverkare som kan säga att deras ytterfilter håller de kapacitetsmått de säger...om beräkningarna nu inte är gjorda UTAN filtermaterial.

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      vad jag har hört så gör de sina tester UTAN filtermaterial.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 985

                        #12
                        Tips för de som tycker Eheim 2217 är för klen: Statsisbrytare Tor såldes nyligen till ett Kanadensiskt rederi som skulle konvertera honom till kryssningsfartyg. Kanske finns det då en möjlighet att köpa loss Tors heeling-pumpar - pumpar som används för att omfördela vatten mellan två tankar för att på så sätt kränga fartyget, bl a för att komma loss ur is när man sitter fast. De har en pumpkapacitet på ca 48 miljoner liter i timmen, eller 800 000 liter i minuten. Ok, det är utan filtermassa, men även med några liter makaroner och biobollar borde det ändå räcka till ett skapligt stort Malawikar.
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Trevligt fredrikr...

                          Kommentar

                          • pega
                            Användare
                            • oktober 2002
                            • 55

                            #14
                            8-9 liter på 45 sekunder motsvarar 640-720 liter/timmen

                            Peter Garrido
                            pega@porsgata.net

                            Kommentar

                            Arbetssätt...