Trewavasae mamma!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roni
    Användare
    • maj 2003
    • 183

    Trewavasae mamma!

    Jag har en trewavasae som tuggar och jag vet inte riktigt hur länge hon har tuggat, hon tuggade nämligen då jag köpte hon. JAg har haft hon i 2 veckor och det ser ut som om munnen håller på att sprängas inte alls som dom tidigare cikliderna jag haft. Är detta normalt eller håller hon dom för länge jag börjar bli orolig för hennes hälsa hon ser inte så pigg ut. Nån som vet nått om detta?
    Mvh/Fredrik
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Jag tycker att det låter fullt normalt. Den sista tiden av ruvningen blir det ofta så fullt i honans munnhåla att det ser ut som att hon har svårt att hålla munnen stängd. Hos Labeotropheus trewavasae och L. fuelleborni blir det extra påtagligt pga deras överbett.
    Känner honan sig otrygg och inte hittar något säkert ställe att släppa ynglen på går hon dessutom och ruvar extra länge.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • roni
      Användare
      • maj 2003
      • 183

      #3
      Hon går i ett eget kar, men jag hade två ruvande honor i det karet ca 200l. Men jag flyttade över den andra till ett eget kar för två dagar sen, kan detta ha gjort att hon var stressad och inte vågade släppa ut ynglen? Dom ville hemskt gärna ligga i samma grotta och slogs nästan om vem som skulle vara där, men allt som oftast låg båda därinne tillsamans. Fattar inte varför en av honorna inte begav sig till en annan grotta, finns hur många grottor som helst.
      Mvh/Fredrik

      Kommentar

      • roni
        Användare
        • maj 2003
        • 183

        #4
        Det är ingen fara för honans hälsa då?
        Mvh/Fredrik

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Håll ett öga på honans buk (buken skall inte vara starkt insjunken) och hur hennes kondition ser ut för övrigt (färg, simsätt). Om en hona blir stressad för mycket under sin munruvande period så kan hon försvagas snabbt och i längre perspektiv eventuellt fara illa av det. Det finns många variabler att väga in i detta, t ex hur många honor som finns till hanen förutom den munruvande...m m...

          Det brukar dock oftast gå bra att låta honan få löpa linan ut. Att du har honan i separat akvarium är ju riktigt bra så då skall det nog lösa sig. I ett eget akvarium blir inte honan så stressad som hon kan bli i ett akvarium fyllt med Malawiciklider.

          Kommentar

          • roni
            Användare
            • maj 2003
            • 183

            #6
            Tack tricella. Nu känns det bättre, det är alltså yngel på väg vilken dag som helst. Blir att sitta och spana ikväll och se om hon släpper ut dom. Jag har en hane och 5 honor, Två av dom andra har oxå haft barn men dom har spottat ut dom vad kan detta bero på?
            Mvh/Fredrik

            Kommentar

            • roni
              Användare
              • maj 2003
              • 183

              #7
              Jag kom på en till sak. Honan simmar faktiskt inte så bra, ibland när jag kommer hem så står hon nästan rakt uppåt. Men direkt jag kommer nära akvariet så sticker hon ner till sin grotta igen.
              Mvh/Fredrik

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Det är nog ingen fara...de flesta Malawi jag har som munruvar brukar stå i ett hörn någonstans, antingen med huvudet rakt upp...eller rakt ned. Av någon anledning så verkar detta vara ett sätt att hålla de andra fiskarna ointresserade. Kanske någon sorts planerad "kamouflage-teknik"

                Oerhört intressant att se när man matar de andra och några matbitar cirkulerar ovanför huvudet på den munruvande fisken...oftast så är de så nära att ta en tugga så om de kom närmare så skulle de ha den i buken...
                Ser ut som "bara en liten bit...snälla...bara en liten liten liten bit...näee faaaaan också...glöm glöm glöm..."[V]

                Kommentar

                • roni
                  Användare
                  • maj 2003
                  • 183

                  #9
                  JA det känner jag igen.Men jag har en röd zebra som har barn nu och hon äter, inte mycket men små bitar räkmix silar hon in i munnen. Riktigt intressant det här med beteende och sånt.
                  Mvh/Fredrik

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jo det finns de munruvande honor som tydligen har teknik att kunna äta smått även om de har yngel i munnen. Det ser jag också på min Röd Zebra och även på Afran.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...