Hur länge innan flytt av hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • w_weston

    Hur länge innan flytt av hona?

    Har en röd sebra som tuggar. Har flyttat henne till ett mindre kar och nu undrar jag hur länge skall man låta henne gå kvar där efter att hon har spottat ut ynglen?
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Låt henne gärna gå kvar några dagar, upp till en vecka innan du flyttar tillbaka henne. Då har en chans att äta upp sig igen, samtidigt som ynglen präglas av hennes beteenden.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • w_weston

      #3
      Ok då vet jag. Tack för ett snabbt svar.

      Kommentar

      • macson
        Användare
        • april 2003
        • 133

        #4
        jag hade samma fråga, och då fick jag svaret att man ska låta honan vara kvar tills hon inte bryr sig om ynglen längre. nu har jag haft henne med ynglen en vecka, ska jag ta bort henne då eller? Äter hon upp dem?

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Visst är det riktigt att det är bäst att flytta honan när hon slutar visa intresse för sina yngel. Intresset för ynglen kan variera kraftigt, vissa honor tar in sina yngel igen vid minsta fara medan andra inte bryr sig om dem efter att hon släppt dem. Därför är det svårt att använda honans intresse för ynglen som måttstock för att se när det är tid att flytta henne.
          Efter en vecka har honan normalt hunnit äta upp sig och kommit tillbaka till normal kondition, du är det lämpligt att flytta tillbaka henne.
          Någon större risk att honan äter upp sina yngel är det inte. Unga honor behöver ofta några kullar på sig för att ruva tiden ut. När honan väl släppt ynglen är det mycket ovanligt att hon äter upp dem.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • macson
            Användare
            • april 2003
            • 133

            #6
            honan tar in ynglen oftast på kvällen när det är släckt, men dem borde väl klara sig själva iaf?!
            Jag ska nog ta ut henne tror jag.

            Kommentar

            Arbetssätt...