Svälta fiskar - lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Svälta fiskar - lek?

    Hejsan!
    Jag har fått tips från många att man ska svälta fiskarna om man vill ha lek. Jag har nu inte matat dem på ca.2-3 dar, hur länge till ska jag vänta? Och vad ska jag göra när jag ska sluta vänta? Vattenbyte, utan matning? Vattenbyte och matning? Tipsa gärna!


    Markus
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Det brukar funka med 2-4dagars mat uppehåll och sen brukar jag göra ett vattenbyte efter 3dagen och då brukar dom leka sen matar jag dagen efter...Om dom inte leker då så brukar jag pröva efter 3-4veckor igen...Men nu leker dom alltid för fullt utan att jag inte matar på ett par dagar...Men jag brukar slut mata dom ett par dagar iaf..

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Håll upp med maten 5-7 dagar gör sedan ett 50 procentigt vatten byte,brukar få dom att komma igång bra
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        5-7 dagar?...jag tycker det låter mycket. Om någon art leker direkt efter det och börjar munruva så kan en hona få hålla upp med ätandet i 4 veckor. Det är nog inte att föredra. Jag ger sällan mina fiskar en större viloperiod från ätande än ca 3 dagar. Det känns som max efter de studier jag gjort på mina fiskar och de studier jag också gjort om deras munruvande.

        Kommentar

        • macson
          Användare
          • april 2003
          • 133

          #5
          tack för svaren!
          jag har nu väntat tre dagar och tänker göra vattenbyte!
          Ska jag mata dem dagen efter då eller?

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Efter vattenbytet kan du vänta ca 1 timme, för temperaturen skall stabilisera sig i akvariet, innan du matar fiskarna.

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Det finns många knep att för att trigga fiskar till lek. Det klassiska exemplet är när man åker på semester i ett par veckor och fiskarna får klara sig helt utan skötsel, när man kommer tillbaka hem går de flesta honorna och "tuggar".
              Man måste ha i åtanke att det inte finns några generella regler för hur man ska göra. Som exempel brukar ett 50% vattenbyte göra susen för t ex mbunas, medan så stora vattenbyten oftast leder till att Julidochromis-hanar tar livet av sin hona.
              På NCS-stämman i våras höll Sverre Sjölander ett mycket intressant föredrag där han bl a berättade om att fisken har instinkten att föröka sig innan det den dör. Alltså kan man teoretiskt vanvårda fiskarna för att få dem att leka men det är givetvis inte rätt metod, och det var heller inget som Sverre rekommenderade i sitt föredrag.
              Den här tråden handlade om att svälta fiskar till lek och det är ingen bra metod eftersom kullarna då också blir mycket mindre. Problemet brukar vara att ciklider i akvarium får i sig mycket mer och proteinrikare foder än sina vilda släktingar. Feta fiskar tänker oftast mer på mat än på att fortplanta sig, fortplantningsförmågan blir också nedsatt.
              Därför brukar en period med mindre eller helt utan foder vara en bra metod för att få dem att leka. Hur lång denna period ska vara beror på många faktorer och det går inte att säga något generellt.



              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              Arbetssätt...